Wie wereldkeuken zegt, zegt ook halal. Hoewel het segment nog vrij niche is, duikt het steeds vaker op in de rekken van de supermarkten. En dat niet alleen voor islamitische consumenten.

In maart gaat de ramadan van start: tijd dus voor merken en retailers om zich te buigen over hun halalassortiment. De laatste jaren is halal aan een opmars bezig in de supermarkten, zo bevestigen verschillende spelers uit de sector. “Hoewel de verkoop van traditionele vleeswaren stagneert of zelfs daalt, blijft de populariteit van halalvleeswaren groeien”, vertelt Hanne Poppe, woordvoerster bij Colruyt. “Daarnaast zien we in het algemeen dat halal het goed doet dankzij enkele wijzigingen die we hebben doorgevoerd in het assortiment. Zo is er onder meer een uitgebreid gamma halalsnoep en non-alcoholische dranken, en werd in de babycategorie een nieuw halalmerk (Little Maryam) geïntroduceerd. Al moet deze groei ook gerelativeerd worden, want de impact van Coppelia-frituurolie is groot.” 

“Vroeger zagen we ook dat islamitische consumenten zich vooral tot speciaalzaken met een etnische achtergrond wendden. Nu zien we dat steeds meer klanten bij supermarkten kopen omdat wij een uitgebreid assortiment bieden en producten hier goedkoper zijn”, vertelt Ann Maes, woordvoerster bij Albert Heijn, dat al jaren halal aanbiedt in al zijn winkels. “We hebben een speciaal halalrek zodat consumenten de halalproducten gemakkelijker terugvinden en bieden een uitgebreider assortiment aan in regio’s waar we zien dat er veel mensen halal consumeren.” Ook Carrefour zet zich in om de halalproducten extra in de verf te zetten. Dat doet het onder meer door steeds een speciale folder te ontwikkelen voor de ramadan, met daarin de belangrijkste halalproducten. 

Natuurlijk kunnen ook nieuwe producten niet uitblijven. “In 2024 lanceren we enkele sterke, kwalitatieve halalmerken in verschillende categorieën, zoals By Oummi met smeersalades en verse maaltijden, Knorr Halal met soepen en bouillons, en Dounia Halal met bereide maaltijden (ravioli, …)”, vertelt Hanne Peeters, brand manager smaakmakers bij P&B Group. “Deze producten richten zich niet alleen tot de moslimconsument, maar zijn ook erg toegankelijk voor niet-islamitische consumenten, die gewoon op zoek zijn naar nieuwe, lekkere smaken.” 

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine