Acht jaar geleden zag Gondola Academy het levenslicht . Aan de wieg van het opleidingscentrum: Silvie Vanhout, managing partner. Relaas van de beginjaren van het gewaardeerde opleidingscentrum voor retail- en FMCG-professsionals.

“In het begin was ik verantwoordelijk voor de opleidingen bij Nielsen in België, Nederland, een deel van Frankrijk en Indië. Wanneer Nielsen me liet weten dat ik me niet langer met opleidingen zou bezig houden en dat ik me op andere dingen moest richten, heb ik hen gezegd dat ik daar geen zin in had. Ik was verbaasd en geschokt dat ik niet mocht verdergaan met de opleidingen waar ik zoveel goeie reacties had op gekregen”, zet Silvie Vanhout. “Een collega raadde me aan te spreken met Pierre-Alexandre Billiet; CEO van Gondola, die met een project bezig was dat verband hield met opleidingen. Ik had twee vergaderingen met hem, niet meer, en de Retail Academy – zoals het toen heette – was geboren. We hadden een business plan, we wisten welke opleidingen we wilden en wanneer we zouden beginnen. Het liep meteen heel goed.”

Niet alleen theorie

Gondola Academy groeide sindsdien uit tot een gewaardeerd opleidings- en kenniscentrum dat white papers schrijft voor bepaalde bedrijven en opleidingen voorziet. Die laatste richten zich op retailers, FMCG-professionals, iedereen die met merken bezig is en dienstverleners. De opleiding vinden zowel bij Gondola als ‘in company’ plaats, bij de bedrijven zelf. “In dat geval werken we met de cijfers die het bedrijf zelf ter beschikking stelt. Dat maakt het beter en scherper. Alleen al door aan de opleiding deel te nemen, kunnen ze problemen oplossen die aan hun specifieke situatie gelinkt zijn.”

In de acht jaar is er – hoe kan het anders? – heel wat veranderd. In de retail en FMCG, maar ook bij Gondola Academy zelf. Gondola Academy gaat telkens een beetje verder in zijn ambities. Gevraagd naar de belangrijkste of mooiste herinnering in die periode vindt Silvie Vanhout niet meteen een antwoord. “Er zijn heel veel evenementen die me bijgebleven zijn. Dit jaar bijvoorbeeld hebben we de creatie en de lancering van Cornu gehad, een vleesmerk gelanceerd in samenwerking met Waalse landbouwers. Er was ook de ‘Sales Summit 2019’, een evenement waar 60 mensen aan deelnamen en dat de beste feedback sinds we dat soort evementen gestart zijn, vijf jaar geleden.”

Een vliegende start voor 2020 

In januari heeft de tweede sessie plaats van de mini-MBA over artificiële intelligentie. Een onmisbare opleiding. “We waren volop bezig met het schrijven van een white paper over artificiële intelligentie toen we beslisten om een een enquête te doen bij retailers en merken om in te schatten wat ze ervan af wisten. We vermoedden dat de score ergens 4 of 5 op 10 zou zijn: dat ze wel weten over wat het gaat, dat ze nog niet echt geëvolueerd zijn in dat domein, maar dat ze er wel de grote lijnen van zouden kennen. Toen we de resultaten in handen kregen, zagen we dat de score 1,5 op 10 was.” Het veranderde meteen het opzet van de white paper. “We moesten iets anders schrijven dan hetgene we in ons hoofd hadden. Retailers en merken weten niet of onvoldoende wat artificiële intelligentie is.”