Welke perceptie hebben consumenten van de supermarkten in ons land? Het zomerrapport van GfK 2020 toont welke retailers het best scoren, wie vooruitgang boekt en wie nog kan groeien. 

Twee keer per jaar – in de winter en de zomer - vraagt marktonderzoeksbureau GfK 5.000 Belgische gezinnen hoe zij de Belgische supermarkten beoordelen en waar ze gekocht hebben. De beoordeling van het winkelbezoek is gebaseerd op zeven criteria, die in drie grote groepen onderverdeeld worden: Voordeel (aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen), Uitstraling (properheid van de winkel, verse afdeling, groot assortiment, kwaliteit van producten) en Vriendelijkheid van het personeel. De gegevens voor dit nieuwe rapport werden verzameld in de loop van de maand juni.

Elke van de zeven criteria krijgt een gelijk gewicht in de totaalscore van elke retailer. De evolutie van elke score wordt berekend op basis van een vergelijking met de resultaten van de vorige zomer – in dit geval dus zomer 2019. Die score is de index en krijgt het cijfer 100. Supermarkten die in het nieuwe rapport een score boven 100 halen, zijn er op vooruitgegaan. Wie onder 100 zakt, gaat erop achteruit. Supermarkten waarvoor het onmogelijk is om een minimum van 50 winkelobservaties te doen worden niet meegerekend, reden waarom Jumbo en Smatch geen individuele scores krijgen in dit zomerrapport.

Stabiele perceptie

De globale score, ofwel de gemiddelde scores van alle retailers, gaat lichtjes achteruit tegenover eenjaar geleden, van 8.22 naar 8.19. Daarbij moet gezegd dat de score van vorig jaar uitzonderlijk hoog was. De score in dit zomerrapport blijft de tweede hoogste, na die van 2019. Op korte termijn is er dus sprake van stabiliteit: de scores op uitstraling en vriendelijkheid van het personeel blijven op hetzelfde niveau (index 100) et de terugval in Voordeel is bescheiden (index 99).

De grootste vooruitgang

  1. Match (index 105)
  2. Carrefour Express (index 104)
  3. Intermarché, Alvo en Albert Heijn (index 102)

Match zet de grootste stap voorwaarts, met een globale score die van 7.6 in 2019 opklom naar 8.0 in 2020. Mooie vooruitgang is er ook voor Carrefour Express, dat gaat van 7.4 naar 7.7. De derde plaats op het podium is voor drie supermarkten die erop hetzelfde tempo op vooruitgaan en waarvan de scores telkens boven 8 uit steken: Intermarché (8.1), Alvo (8.4) en Albert Heijn (8.5).

De winnaars van de regionale supermarkten 

  • Albert Heijn (index 102)
  • Alvo (index 102)

Twee supermarkten steken er bovenuit bij degene die een regionale aanwezigheid hebben. Zij verlengen de goede scores die ze in het verleden al hadden. Hun gelijkaardige vooruitgang geeft een ex-aequo en duwt hun globale score tot een heel hoog niveau.

De top drie nationaal – beste scores

Wanneer we de resultaten niet meer bekijken in functie van vooruitgang, maar in functie van de beste scores, dan komen we uit op onderstaand podium uit, waarbij verschillende retailers een ex-aequo laten optekenen. 

  • 1. OKay 8.4
  • 1. Colruyt 8.4
  • 2. Lidl 8.3
  • 3. AD Delhaize 8.2
  • 3. Makro 8.2
  • 3. Delhaize Supermarkten 8.2

In het volgende nummer van Gondola Magazine vindt u een meer gedetailleerde analyse van het zomerrapport, met de resultaten volgens winkelformule of volgens beoordelingscriteria (voordeel, uitstraling en vriendelijkheid), en een infografiek met alle resultaten.