Het zomerrapport van GfK over de perceptie van de winkelketens in België werd op vrijdag 27 augustus bekendgemaakt. Terwijl de zomer van 2021 in België bijzonder somber was, is de perceptie van de Belgische shoppers over hun supermarkten zeer positief.

Ter herinnering: elk jaar ondervraagt GfK 5.000 Belgische huishoudens in zijn panel twee keer (in de winter en in de zomer) over hun perceptie van de verschillende warenhuisketens. Deze beoordeling is gebaseerd op 7 criteria, die in 3 hoofdgroepen zijn onderverdeeld: VOORDEEL (aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen), UITSTRALING (netheid van de winkel, afdeling verse produkten, ruim assortiment, kwaliteit van de artikelen) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. De gegevens voor dit verslag zijn verzameld gedurende twee weken in juni. Elk van deze 7 criteria weegt even zwaar bij de berekening van de totale score die aan een detailhandelaar wordt toegekend. De ontwikkeling van elke score wordt berekend ten opzichte van de score in het vorige zomerrapport, die de index 100 vormt. Een score boven de 100 wijst dus op vooruitgang, een score onder de 100 op achteruitgang. Om in de studie te worden opgenomen, moet een detailhandelaar ten minste 50 waarnemingen van klanten in de steekproef van ondervraagde consumenten hebben. Ketens zoals Jumbo en Spar Lambrechts beschikten niet over dit minimumaantal waarnemingen om voldoende significante resultaten te behalen, en zijn daarom niet opgenomen in dit zomerrapport van 2021.