“Het fysieke netwerk is de onmisbare basis”, dit is waar het merendeel van het interview met Georges Plassat, CEO Carrefour, over gaat in de Franse krant Les Echos. Gekozen onderdelen.

Geloven in Europa

Terwijl verschillende retailers de afgelopen jaren rekenden op de opkomende landen, bleef Plassat in Europa geloven. “De feiten hebben ons gelijk gegeven”, geeft de CEO van Carrefour in Les Echos aan. Niet te vergeten dat de winkelketen de voorbije drie jaar een sterke vooruitgang heeft geboekt in Frankrijk en het eveneens goed doet in België, Spanje, Italië, Roemenië en Polen. “Drie jaar geleden werd ons verweten dat we te aanwezig waren binnen Europa, vandaag de dag zou dat risico vanuit de opkomende landen kunnen komen. We mogen niet toegeven aan kortterminisme. Het voorkomen ervan wordt moeilijk maar de brutale reacties moeten vermeden worden.”

“Laten we niet alles uberiseren”

“Wie droomt er nu van een wereld waarin iedereen thuis blijft om alles van achter zijn scherm te bestellen?” Dat is de vraag die Plassat zich stelt. Hij blijft bij het idee dat het fysieke netwerk de “onmisbare basis” is. Maar deze bevinding houdt op geen enkele manier de ontplooiing van het omnichannelaanbod van Carrefour tegen. “We hebben Rue du Commerce overgenomen met als doel een omnichannelaanbod te ontwikkelen”, verduidelijkt Plassat.

De persoonlijke en directe relatie die je in elke winkel terugvindt, blijft volgens de CEO sterker dan het digitale. Toch gelooft hij dat het digitale, waarvan de winkels vandaag de dag van kunnen genieten, voor nieuwe mogelijkheden zal zorgen. “De digitale revolutie schakelt de vorige revoluties niet uit, ze voegt zich eraan toe en vult ze aan.”

Georges Plassat waarschuwt wel voor de deeleconomie. “Laten we niet alles ‘uberiseren’. Er zijn evoluties of revoluties die geen groei of werkgelegenheid creëren. De economie en de maatschappij heeft nood aan stevige bedrijven die kunnen investeren, duurzame jobs creëren en zich engageren in een politiek van sociale verantwoordelijkheid en eerlijkheid, net zoals Carrefour.”

Prijzenoorlog 

“Wanneer agressiviteit rond de prijzen opduikt, draait de concurrentie errond de zo laagst mogelijke prijs aan te bieden. De hele keten moet er dan aan bijdragen. Zodanig te werk gaan om de prijzen te verlagen in naam van de koopkracht, is een lokaas. Men moet ook investeren en de werkgelegenheid ondersteunen. Ik heb in mijn overtuiging vaak vertelt dat onze voedselketen het enkel langs boven kan redden en door meer waarde te creëren”, geeft Plassat aan. Wanneer Carrefour buitenlandse markten probeerde te veroveren, nam het bedrijf Franse industriëlen in zijn kielzog mee.