Het label ‘Gekozen Product van het Jaar’ is meer dan een trofee. Het logo geldt ook als sterk strategisch instrument, dat aansluit bij de realiteit van de verwachtingen van de consumenten. “In een context waarin de consumenten prijsgevoeliger, wantrouwiger en veeleisender zijn dan ooit, biedt deze wedstrijd aan  merken de kans om zichzelf opnieuw uit te vinden”, stelt Philippe Gelder, directeur van ‘Voted Product of the Year Worldwide’, dat de wedstrijd organiseert in bijna veertig landen.

POY
©

POY

In 2025 nemen consumenten niet langer genoegen met beloften. Een merk moet goed zijn, overtuigen en vooral ... verkopen. In juni verscheen een onderzoek van studiebureau McKinsey dat het nieuwe profiel van de consument bekendmaakte: tegendraadser, veeleisend, uiterst geconnecteerd en moeilijk te voorspellen. Op een markt die wordt gedomineerd door prijsdruk en een wedloop om promoties, is de geloofwaardigheid van een merk een onmisbare troef. Volgens de studie van McKinsey hebben aanbevelingen van vrienden en familie bijvoorbeeld veel meer invloed dan sociale media. Generatie Z, die de consumptie gaat aandrijven, wil praktische en authentieke merken die aansluiten bij haar waarden. In tijden van inflatie besparen consumenten zeker op bepaalde aankopen, maar op andere vlakken willen ze wel genieten, met merken die ze vertrouwen en die een meerwaarde bieden. Dat nieuwe gedrag leidt tot een nieuwe realiteit: de consumenten gaan op zoek naar nieuwe referentiepunten.

“De consumenten zijn vandaag veel meer gewend om te vergelijken en hun aankopen uit te stellen”, analyseert Philippe Gelder. “In dat opzicht is het label ‘Gekozen Product van het Jaar’ geen nutteloze marketinguitgave. Het garandeert elk product een rendabele groei en op die manier is het mogelijk om sneller en met meer impact extra omzet te genereren. De merken die het logo op de juiste manier inzetten, halen een rendement dat gemiddeld drie tot vijf keer hoger ligt dan hun investering. Merken die dat begrijpen, daarop inspelen en zich snel aanpassen, hebben een lengte voorsprong in een wereld waarin disruptie de norm is geworden.” Het label ‘Gekozen Product van het Jaar’ is dus veel meer dan zomaar een trofee, en biedt met name vier troeven.

De markt is vandaag zo geëvolueerd dat de consumenten bewijzen willen in plaats van beloften. Het logo 'Gezoken Product van het Jaar' verhoogt de ervaren waarde.

Philippe Gelder
voorzitter en CEO Voted Product of the Year Worldwide

 1. Dichter bij de consument

Het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ wordt door de consumenten toegekend op basis van een strikt en onafhankelijk protocol. Ten minste 500 consumenten beoordelen het product vooraf, en baseren zich daarbij op hun perceptie, de relevantie voor de markt en hun aankoopintentie. In een tweede fase gaan 120 andere consumenten het product uittesten en hun ervaring meedelen. Die tests vormen een duidelijk sociaal bewijs en vergroten zo het vertrouwen bij de aankoop. Dankzij de gegevens die voortkomen uit de tests, kunnen de merken hun positionering verbeteren of aanpassen en ook een marketingstrategie op maat hanteren. “In een wereld die overspoeld wordt door reclameboodschappen, heeft de stem van de consument meer kracht dan ooit”, meent Philippe Gelder. “Het logo biedt een merk maximale zichtbaarheid en geloofwaardigheid.”

2. Meer conversies met minder promoties

In een tijd waarin promoties hoogtij vieren, kan het label ‘Gekozen Product van het Jaar’ de verkoop een boost geven zonder dat overmatige kortingen nodig zijn. De markt is vandaag zo geëvolueerd dat de consumenten bewijzen willen in plaats van beloften. Het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ verhoogt de ervaren waarde. Het versterkt de prestaties van campagnes in de media en in de winkels en vergroot het rendement van commerciële acties. “Onze klanten melden ons  gemiddeld 25% meer conversie voor producten die in hun communicatie het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ gebruiken”, vertelt Philippe Gelder. “Op die manier is het mogelijk om campagnes te optimaliseren op het vlak van kosten per contact.”  

POY
©

POY

3. Lanceerplatform voor innovaties

Een nieuw product, hoe innoverend het ook is, heeft altijd nood aan bewijzen om kopers en retailers te overtuigen. De beoordeling door geverifieerde consumenten in levensechte consumptiesituaties garandeert een zekere transparantie en biedt vertrouwen bij elke aanbeveling. Het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ speelt een sleutelrol doordat het de distributie van een innoverend product versnelt. Het biedt de kans om het potentieel te bevestigen bij inkopers en consumenten. “Een bekroond voedingsmiddelenmerk zag een stijging in zijn nationale distributie met 27% in de zes maanden na het verwerven van het logo”, meldt Philippe Gelder. “Het is dus verstandig om een product te ondersteunen met een sterke en differentiërende onderscheiding.” 

 4. Toegang tot unieke gegevens die bruikbaar zijn voor campagnes

De laureaten van de wedstrijd krijgen ook toegang tot een waardevolle database. Met een basis van 500 consumenten die de perceptie beoordelen en nog eens 120 consumenten voor de beoordeling van het product in de winkel, krijgt elk merk precieze inzichten in verband met een aantal criteria: gebruiks- en smaak- of aankoopvoorkeuren, criteria die een rol spelen bij de beoordeling en de gevoelens of de beleving van de klant. Die gegevens kunnen ook op elk moment en via elk kanaal worden ingezet: in de retail of e-commerce, in campagnes via sociale, digitale of andere media, door ze te integreren in tools voor CRM of DCO (Dynamic Creative Optimization). Het is de bedoeling om een bewijs van kwaliteit te gebruiken als hefboom voor meetbare groei.

Zichtbaarheid tijdens het hele jaar 2026

De wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ biedt merken en distributeurs de mogelijkheid om gedurende het hele jaar 2026 te communiceren over een gekozen product. Om in aanmerking te komen voor deelname, mag een product nog niet langer dan twee jaar in de winkelrekken te koop zijn. De organisatoren stellen concurrentiële groepen van producten of merken samen, op basis van de perceptie van de consumenten. Alleen de resultaten die voortkomen uit het onderzoek, bepalen of het product al dan niet wordt verkozen tot ‘Gekozen Product van het Jaar’.

Meer informatie en inschrijven op de website van ‘Gekozen Product van het Jaar’ via deze link: www.poybelgium.com

Klik hier!