Galeria Karstadt Kaufhof overweegt de verkoop van Inno, meldt het Belgische warenhuis in een persbericht. “Maar er vinden op dit moment geen concrete gesprekken rond de verkoop”, zegt herstructureringsexpert Arndt Geiwitz, die het noodlijdende Duitse moederhuis begeleidt. 

Duitse media maakten onlangs bekend dat het Duitse moederhuis Galeria Karstadt Kaufhof het Belgische warenhuis Inno in de etalage zet. Het Duitse bedrijf ondergaat een herstructureringsprocedure en de verkoop van de 16 winkels van Inno zou moeten helpen om de zware schuldenlast af te lossen. Een verkoop zou tientallen miljoenen kunnen opbrengen. In een persbericht dat Inno vandaag uitstuurt, staat vandaag te lezen: ‘“In deze situatie moet Galeria Karstadt Kaufhof alle denkbare scenario’s overwegen, inclusief de verkoop van zijn Inno-aandelen. Maar er vinden momenteel geen concrete verkoopgesprekken plaats”, zegt herstructureringsexpert Arndt Geiwitz, die als hoofdvertegenwoordiger Galeria Karstadt Kaufhof begeleidt.’ 

Inno zegt dat het verder gaat met zijn strategische herpositionering, die het bedrijf een nieuw elan geven en opnieuw met winst deed aanknopen. “Zelfs als de aandeelhoudersstructuur zou veranderen, zou dat geen veranderingen teweegbrengen voor onze medewerkers, klanten, winkels en partners”, aldus Armin Devender, CEO van Inno die daarmee wil onderstrepen dat het Belgische warenhuis geen herstructureringsmaatregelen boven het hoofd hangen. Het is de eerste keer sinds de geruchten op gang kwamen dat er een reactie komt op de mogelijke verkoop van Inno. De Belgische dochteronderneming is in onderpand gegeven aan het economisch stabilisatiefonds van de Duitse overheid, in ruil voor een lening van 460 miljoen euro die het twee jaar geleden kreeg. Het Duitse overheidsfonds moest bedrijven in moeilijkheden door de coronapandemie loodsen.