Gezonde en lekkere producten aanbieden die anders in de vuilbak dreigen te verdwijnen? Dat is het idee van de jonge Brusselse ondernemer Henri Dubois die met zijn merk Freshr kant-en-klare sappen, smoothies, soepen en gezonde snacks aanbiedt in enkele winkels van Carrefour. 

Henri Dubois is 26 jaar oud en zou dankzij zijn diploma van het IHECS normaal actief moeten zijn in de wereld van de communicatie, maar zijn passie voor voeding bracht daar verandering in. Na zijn studies besloot hij mee te helpen aan de oprichting van de jonge Brusselse “fast good” keten Loola, een succesvol concept dat salades, pizza’s en authentieke lekkere desserts combineert. Henri was manager van het tweede Loola-restaurant, een ervaring die extra interessant was voor hem aangezien hij zelf de ambitie koesterde om een eigen bedrijf op te richten.

Uiteindelijk besloot hij om de sprong in het diepe te wagen nadat hij vorig jaar de businessincubator Startup Factory ontmoette naar aanleiding van een innovatief idee. Het doel was om klanten van partnersupermarkten een gamma verse producten aan te bieden die ter plekke worden gemaakt : smoothies, sappen, limonades, kant-en-klaar fruit en soep. Gezonde, natuurlijke en betaalbare dranken en snacks boordevol vitaminen. Het geheim van het concept? Het duurzaamheidsaspect. Freshr maakt zijn producten op basis van onverkochte groenten en fruit uit de supermarkt, die nog perfect eetbaar zijn maar die niet meer in het schap kunnen worden bewaard. Een elegante manier om het beste te halen uit onverkochte producten en de strijd aan te binden met voedselverspilling. 

“Startup Factoy ontmoette verschillende retailers. Het was uiteindelijk Carrefour dat het meest open stond voor het idee. Het project sloot aan bij zijn Act For Food-programma en de verbouwing van bepaalde winkels maakte het mogelijk om onze verkoopruimte er onder te brengen”, legt Henri uit. “Startup Factory was op zoek naar een ondernemer die het project wou uitwerken. Ik heb me kandidaat gesteld. Vervolgens gingen we op zoek naar investeerders, en momenteel loopt er nog een fondsenwerving. Dit najaar zijn we bij Carrefour Zemst gestart met het proefproject om een heleboel zaken te testen: de processen, de producten, de prijs...”

Een echte win-winsituatie