Foodmaker, specialist in verse en gezonde maaltijden, gaat met zijn winkelconcept naar Canada, met de hulp Walmart. Dat heeft CEO Lieven Vanlommel verteld in een interview met Gondola op Gondola Day.

Foodmaker zet de stap naar het Amerikaanse continent. Met de hulp van supermarktconcern Walmart zal Foodmaker zijn formule introduceren in Canada. Dat vertelde CEO Lieven Vanlommel tijdens een interview op Gondola Day. "We hebben een hele goeie relatie met Walmart en met Pietro John Rollo, vice president Private and Fresh Brands bij Walmart. We gaan onze formule daar op de markt brengen", aldus Vanlommel. Een precieze timing is er momenteel nog niet. Na de pandemie moet Foodmaker eerst zijn 15 Europese restaurants opnieuw helemaal op gang brengen, aldus Vanlommel. Eens dat hoofdstuk goed afgerond, maakt Foodmaker werk van de stap naar Canada. Walmart is daarbij een logische partner voor Foodmaker. In verschillende Europese landen werkt het al samen met supermarkten die belang hechten aan verse en gezonde voeding: Delhaize in België, Albert Heijn in Nederland, Monoprix in Frankrijk en Kaufland in Duitsland. 

Tijdens de presentatie die Lieven Vanlommel gaf tijdens Gondola Day zei hij dat Foodmaker 90% van zijn omzet zag wegvallen tijdens de pandemie. "We kregen financiële steun van de overheid, waar we blij mee waren, maar heel veel was het niet. Alleen al de huur op de Meir in Antwerpen kost ons 45.000 euro per maand. En zo hebben we 15 restaurants in Europa op goed gelegen plaatsen in grootsteden. We hebben door de omstandigheden onszelf moeten heruitvinden van een offline naar een online bedrijf, dat aan huis leverde. We zijn er zeker van dat onze missie - gezonde en verse maaltijden aanbieden - door de pandemie alleen nog relevanter geworden is en dat het publiek zich bewuster geworden is van het belang van gezondheid."