De markt van de vleesvervangers is veelbelovend. Na de overname van De Vegetarische Slager door Unilever, neemt nu ook de Zwitserse groep Migros een ander Nederlands merk: So Fine Foods, over. Een operatie die de toegenomen interesse in vleesvervangers nog maar eens bevestigt. 

De Zwitserse groep Migros heeft, via haar dochteronderneming Elsa, het Nederlandse bedrijf So Fine Foods overgenomen dat vooral bekend is voor zijn veganistische gamma, gaande van kant-en-klaargerechten tot schnitzel, burgers en nuggets. Hoeveel het bedrijf daarvoor neertelde is niet duidelijk. So Fine Foods, dat in 1963 werd opgericht en toen hoofdzakelijk tofu produceerde, verdeelt nu in heel Europa alternatieven voor vis en vlees, en producten op basis van tofu en groenten onder het merk SoFine en ProLa Terre. Migros verdeelt op zijn beurt al vier jaar lang producten van SoFine in Zwitserland onder het merk Cornatur. 

Deze overname bevestigt de toenemende interesse in de categorie van de vleesvervangers, maar ook de groei van de industriële divisie van de Zwitserse distributeur. Afgelopen december nog nam Unilever het Nederlandse bedrijf De Vegetarische Slager dat in 2007 zijn opwachting maakte, over. Een operatie die toen al de toenemende interesse benadrukte in de categorie van vleesvervangers. Een trend die nu ook bevestigd wordt door de overname van So Fine Foods door Elsa, een dochteronderneming van Migros.

Deze overname komt er op een moment waarop een rapport van consultant AT Kearney de opkomst van vleesvervangers en de impact ervan op de voedingsindustrie onderzoekt. Wat blijkt? Tegen 2040 zou 60% van de vleesproducten bestaan uit vleesvervangers, dat kan zowel kweekvlees zijn als vlees gemaakt op plantaardige basis dat een vergelijkbare smaak heeft aan vlees. De consumptie van “vlees” zal wereldwijd blijven toenemen, al zou het marktaandeel van het echte dierlijke vlees tussen 2025 en 2040 met een derde zakken, zodat het nog slechts 40% van het totaal uitmaakt. De markt van de plantaardige alternatieven voor vlees zou dan weer goed zijn voor 25% van de totale markt en kweekvlees zou maar liefst 35% van de markt op zich nemen.

De huidige internationale markt van vleesvervangers wordt door AT Kearney op zo’n 4,6 miljard dollar geschat, een peulschil in vergelijking met de 1 biljoen dollar die de conventionele vleesmarkt op dit moment waard is. Om de markt voor de vleesvervangers verder te ontwikkelen volstaat de vegetarische en veganistische trend echter niet, zeggen experten: het is de mogelijkheid om klanten producten aan te bieden die een vergelijkbare smaak hebben als vlees dat hen zal overtuigen. Bovendien blijven de investeringen in deze categorie toenemen: 50 miljoen dollar in bedrijven die de technologie van kweekvlees ontwikkelen en 900 miljoen dollar in merken die plantaardige alternatieven ontwikkelen.