Fonq wil een grotere marktpositie veroveren in België. Het Nederlandse webwarenhuis gaat daarom investeren in naamsbekendheid en een lokaal team in ons land. 

In Nederland is Fonq al langer een gevestigde naam. Het online warenhuis (dat gespecialiseerd is in wonen, koken en lifestyle) bestaat er al meer dan tien jaar en geniet ondertussen een naamsbekendheid van ruim 65% bij onze noorderburen. Fonq verwacht dit jaar bijna 1 miljoen pakketjes te versturen en stevent op een omzet van 90 miljoen af. Eerder dit jaar maakte de webshop bekend dat het ook zijn entree in de Nederlandse winkelstraat wil maken en in 2018 zijn eerste fysieke winkel zal openen in Amsterdam.

In België is Fonq minder bekend, hoewel de Belgische webshop al eind 2011 gelanceerd werd. De Nederlandse webwinkel wil nu werk maken van groei op de Belgische markt, en gaat daarom investeren in de merkpositionering van Fonq.be en een lokaal team. 

“Belgen kopen meer en meer online; dit is hét moment om ook in België onze marktpositie in de domeinen wonen, koken en lifestyle te vergroten. Voor Fonq.be staat eveneens onze emotional commerce strategie centraal, waarbij we focussen op de mooie merken en investeren in een inspirerend platform. Ook voor de Belgische markt is dit ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. We vinden het belangrijk om het merk Fonq in Vlaanderen meteen scherp neer te zetten”, licht Joost Wels, CEO van Fonq, toe.

Belgisch team 

Het stimuleren van de groei van Fonq.be omvat een gefaseerde aanpak. De eerste fase bestaat voornamelijk uit de overgang naar een nieuw technisch platform, het verkennen van de Belgische markt en het uitrollen van een lokaal team. Het webwarenhuis kiest voor een local-for-local strategie en heeft daarom vorige week een lokale vestiging in de omgeving van Antwerpen geopend. Het logistieke proces blijft echter wel plaatsvinden vanuit het Nederlandse hoofdkantoor in Utrecht.

“Vertrouwen is voor de Belgische consument erg belangrijk. We willen hierop maximaal inspelen door middel van een lokale vestiging met een Vlaamse klantenservice. Daarnaast verwachten we op deze manier de Belgische klant snel beter te leren kennen en effectief in te haken op merk- en productvoorkeuren,” aldus Wels. Voor de uitbreiding van het Belgische team zijn op dit moment diverse vacatures, zoals een online campagne marketeer en klantenservice medewerker.

Nieuw pand in Nederland

Wegens de aanhoudende groei in Nederland en de verwachte groei in België zal Fonq eind 2018 een nieuw pand betrekken van ruim 22.000 vierkante meter. Het pand wordt speciaal voor Fonq ontwikkeld en zal net als het huidige hoofdkantoor deel uitmaken van het bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Het pand komt naast het distributiecentrum van Hema te liggen, het laatste stuk beschikbare grond op Lage Weide. Naar verwachting wordt eind 2018 eerst het warehouse in gebruik genomen en zal in 2019 het kantoor de nieuwe locatie betrekken.