Het hof van beroep van Brussel heeft afgelopen vrijdag Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen supermarktketen Delhaize. Het moederbedrijf van Nutella vindt dat Delhaize misleidend communiceerde over diens chocoladepasta zonder palmolie.

Delhaize pakte bij de lancering van de choco uit met een campagne waarin het de nadruk legde op de nadelen van palmolie en de afwezigheid ervan in haar chocopasta. Volgens Ferrero nam Delhaize daarbij een loopje met de waarheid. De Nutella-maker beschouwt de reclame van Delhaize als oneerlijk en onwettig en is zelfs van mening dat ze schade heeft toegebracht aan haar eigen chocomerk, dat wel palmolie bevat. 

Vooral met de bewering dat de “Delhaize Choco zonder palmolie” beter zou zijn voor het milieu dan een smeerpasta met palmolie, zoals Nutella, had Ferrero een probleem. Verder beweerde Delhaize ook dat er een verband bestaat tussen de aanwezigheid van palmolie in een product en de nutritionele kwaliteiten ervan. De rechtbank oordeelde de rechtbank dat het illegaal en verkeerd is om zulke beweringen te doen, omdat ze niet verifieerbaar zijn en dus niet objectief.

Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize over de hele lijn in het gelijk gesteld, maar Ferrero ging in beroep en krijgt nu gelijk. De negende kamer van het hof van beroep van Brussel beveelt nu een stopzetting van de campagne, op straffe van 25.000 euro per inbreuk.

Delhaize-woorvoerder Roel Dekelver laat aan onze redactie weten dat hij de beslissing een jammere zaak vindt, maar dat ze tegelijkertijd geen impact heeft voor Delhaize. De retailer blijft het product verkopen met "zonder palmolie" als USP. Het enige dat Delhaize niet meer mag doen is in haar communicatie de link leggen tussen de afwezigheid van palmolie en voordelen inzake duurzaamheid en gezondheid, maar dat zegt de supermarktketen ondertussen al jaren niet meer te doen. 

Het is Ferrero die vandaag zelf triomfantelijk een persbericht uitstuurde over de beslissing van de rechtbank, maar de vraag is of de Nutella-producent daar goed aan doet. Door hier over te communiceren, brengt het bedrijf het omstreden imago van palmolie weer in de aandacht.