Na 10 Färm-winkels opent de bekende biowinkel in Etterbeek zijn nieuwe winkelformule: Brüt by Färm, een concept dat doet denken aan The Barn en Le Marché des Tanneurs. Wij gingen alvast op ontdekking... 

Brusselaars die gewend zijn aan biowinkels zullen waarschijnlijk raar opgekeken hebben toe ze de deuren openden van het nieuwe winkelconcept Brüt (by Färm), dat al sinds 13 september geopend is vlak bij het Jordaanplein in Etterbeek. Met zijn bakken groenten en fruit en zijn tientallen silo’s met allerlei soorten granen, heeft de eerste Brüt (by Färm) heel wat weg van de Marché des Tanneurs (Brussel) en The Barn, dat gelegen is in Etterbeek en Sint-Gillis (en weldra in Elsene en Antwerpen). 

Het concept is er dan ook gekomen als een reactie op de concurrentie. Als we door de wijk aan het Jordaanplein wandelen, zien we namelijk dat er recent een Sequoia is geopend, op nog geen twintig meter van het nieuwe Brüt-concept. “De opening van de Sequia-winkel heeft ons gepusht om dit bulkconcept te lanceren”, vertelt Alexis Descampe, CEO van Färm. “We speelden al wel langer met dit idee, maar de uitvoering is plots in een stroomversnelling gekomen.”

600 referenties bij Brüt, tegenover 6.000 producten bij een klassieke Färm

Dit nieuwe bulkconcept wijkt niet veel af van gelijkaardige concepten van de concurrentie, al deed Färm wel enkele aanpassingen. Zo bracht de winkel een kleurencode aan in de winkel om de herkomst van groenten en fruit duidelijk aan te geven, kreeg de bakkerij Agribio zijn eigen ingang waardoor de bakkerij al vanaf 8 uur open is, ofwel nog voor de opening van Brüt. Daarnaast zijn er in de winkel ook verschillende bordjes aanwezig die de geschiedenis en/of herkomst van een product of de producent (nog meer dan bij de klassieke Färm-winkels) in de kijker zet. Ook zijn er glazen bokalen, flessen enzovoort beschikbaar (voor olijfolie, kaas…).

©

Carole Boelen

In de winkel vinden we ook enkele verpakte producten. Zo zijn er bijvoorbeeld tomatensauzen of fruitsappen in flessen of zakken met bloem. Toch is het overall aanbod aan producten erg beperkt: slechts 600 referenties tekenen present, tegenover 6.000 in een klassieke Färm-winkel. Al is er wel goed nieuws voor de consumenten: de prijs van sommige producten is lager dan die in klassieke Färm-winkels. 

"We investeerden 400.000 euro in Brüt, 30 tot 40% minder dan bij een klassieke Färm"

“We investeerden 400.000 euro voor de lancering van Brüt, dat is 30 tot 40% minder dan bij een klassieke Färm”, benadrukt Alexis Descampe. “Dat liet ons bij bepaalde producten toe om lagere marges te hebben waardoor we dus goedkoper kunnen zijn voor de consument.” Door meer te focussen op het product en minder op het visuele aspect (hoewel de winkel nog steeds erg aangenaam is), investeert de directie van Färm dus in een nichecategorie die volop in expansie is: bulk. Maar wil de directie van Färm dit nieuwe winkelconcept op dezelfde manier ontwikkelen als een klassieke Färm? “Het is nog te vroeg om dat te voorspellen, maar we denken dat dit concept zal aanslaan”, vertelt Alexis Descampe. “Het Brüt-concept vult dat van Färm aan. We kunnen ons perfect voorstellen dat we een Färm openen naast een Brüt-winkel”. Tijdens ons gesprek kan Alexis Descampe zijn ambities voor het klassieke Färm-concept trouwens niet wegsteken. Hoewel er ondertussen al 10 Färm-winkels zijn in Brussel opent er in oktober nog eentje in Ukkel en binnenkort een tweede vestiging in Vlaanderen, na een eerste winkel in Wemmel. “We hebben al een project klaar voor een Vlaamse stad dat in het eerste kwartaal van 2020 het licht zal zien. Er is nog niks getekend, dus ik kan er voorlopig nog niks meer over zeggen. 

Ontdek al onze foto's

Bent u benieuwd naar alle foto's van dit nieuwe Brüt by Färm-concept? 

Klik hier
Ontdek al onze foto's