Facebook heeft plannen om live shoppen mogelijk te maken. De socialenetwerksite heeft een startup overgenomen om dat mogelijk te maken. Live shopping wint aan populariteit, vooral in China.

Om een graantje mee te pikken van die groeiende populariteit heeft Packagd overgenomen, een startup die zich bezig houdt met live shoppen. Dat meldt het Amerikaanse nieuwsagentschap Bloomberg. Het grootste deel van het team van het startende bedrijf werkt sinds september aan een manier om live shoppen mogelijk te maken via Marketplace, de online marktplaats van Facebook. Het zou zo mogelijk moeten worden om aankopen te doen terwijl je naar live video’s aan het kijken bent. Voor de overname was de startup bezig met het ontwikkelen van live shopping bij YouTube video’s. Een woordvoerder van Facebook bevestigt het nieuws aan Bloomberg: “We verkennen nieuwe manieren om consumenten tijdens een live video uitzending vragen te laten stellen en bestellingen te laten doen.”

Live shopping wordt steeds populairder, vooral in China. Alibaba maakte er een belangrijk onderdeel van Single’s Day van. Kim Kardashian kondigde via een livestream een nieuw parfum aan om de koopjesdag mee een boost te geven. Ook Amazon is aan het experimenteren met live shopping. Facebook probeert al langer met e-commerce uit te pakken, maar tot dusver zonder veel succes. Instagram, dat in handen is van Facebook, kondigde eerder al aan dat shoppen belangrijk wordt in het komende jaar. Het voegde onlangs de mogelijkheid toe om rechtstreeks van merken te kopen via de app.