- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De golf van moeilijkheden die de horecasector overspoelt, treft ook de Belgische fastfoodketen Exki. De nieuwe CEO van de keten, Stan Monheim, heeft de aandeelhouders gevraagd om ongeveer 10 miljoen euro in te zamelen (volgens L'Écho) om de schulden van het bedrijf af te betalen.
“Het herschikkingsplan is klaar,” zegt Stan Monheim, CEO van Exki sinds maart vorig jaar, in een interview met L'Echo. Net als in de rest van de cateringsector gaat het slecht met Exki. De Belgische restaurantketen staat in de rode cijfers en om dit te verhelpen heeft Stan Monheim de aandeelhouders gevraagd om geld in te zamelen. Het exacte bedrag is niet bekendgemaakt aan de media, maar L'Echo heeft het over 10 miljoen euro. De onderhandelingen en gesprekken zijn nog gaande en zullen uiterlijk half december worden afgerond. Het is niet de eerste keer dat de CEO zijn toevlucht neemt tot deze oplossing, want hij heeft al eerder om een herkapitalisatie van 5 miljoen euro gevraagd, waarvan 3 miljoen euro in mei en 2 miljoen euro recenter. “Het bedrijf heeft een probleem met de looptijd van schulden op korte termijn”, legt hij uit.
Toch is Stan Monheim optimistisch ondanks de slechte fiscale resultaten. In zijn laatste boekjaar (2023-2024) behaalde de keten een omzet van 30,2 euro miljoen, 600.000 euro minder dan het jaar daarvoor. De keten boekte ook een verlies van 1,8 miljoen euro, vergeleken met 8,3 miljoen euro het jaar daarvoor. Bovendien moest Exki verschillende verkooppunten sluiten, voornamelijk in Frankrijk. In termen van winstgevendheid heeft geen enkele investering de afgelopen jaren geld opgebracht. Het enige positieve punt is dat de keten wordt gesteund door zijn travel-retail franchises in stations en luchthavens, die het goed doen. Travel retail is naar verluidt de kern van de activiteiten van Exki. “We hebben verschillende aanbestedingen gewonnen, met name voor 17 restaurants op Parijse luchthavens. We hebben ook net de concessie binnengehaald voor de luchthaven Mulhouse-Basel, die in maart 2025 opengaat, en we zullen over twee of drie weken aanwezig zijn in Rome-Fiumicino. En niet te vergeten het restaurant in het Gare du Midi, dat heropend is”, vertelt de CEO aan L'Echo. Voor 2025 verwacht de keten een verdere daling van de inkomsten, maar hoopt op een positieve ebitda.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?