Laura Ferreira Porto
Exclusief
Laura Ferreira Porto
#③ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland. Dit keer is het de beurt aan de hoogtechnologische snufjes van Signify.
In een tijd waarin alles steeds sneller en gemakkelijker moet, kunnen ook supermarkten niet achter blijven. Maar hoe kan je klanten nu op zo’n efficiënt mogelijke manier door hun winkelbezoek loodsen? Simpel, door voor hen de snelste winkelroute uit te stippelen en hen tegelijk op de hoogte te houden van alle promoties die van toepassing zijn. Dat is iets wat ook Signify gedacht moet hebben, want de lichtspecialist besloot om een samenwerking aan te gaan met Zebra Technologies, een belangrijke speler op het vlak van scanners, om samen het idee uit te werken.
“Het principe is eenvoudig. De klant scant zijn klantenkaart, waarna zijn boodschappenlijstje wordt doorgegeven aan de scanner. Die laatste stelt vervolgens een winkelroute voor aan de klant, waardoor die zijn boodschappen op een zo efficiënt mogelijke manier kan doen”, vertelt Simon den Uijl, global business leader retail systems bij Signify. “Om echter te bepalen waar de klant zich op ieder moment bevindt in de winkel, is er de slimme verlichting van Signify. Door een innovatief en vooral nauwkeurig binnenpositioneringsysteem dat werkt op basis van Visible Light Communication-technologie sturen de lampen codes door over de locatie van de klant naar de scanner. Die weet op zijn beurt waar de klant zich bevindt en kan hem, indien de klant afwijkt van zijn route, alternatieve trajecten voorstellen. De scanner werkt als het ware als een gps die de klant op een zo efficiënt mogelijk manier door de winkel loodst.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?