Supermarktketens hebben te veel macht in de voedselketen. Dat zegt Europees Landbouwcommissaris Phil Hogan. Hij wil met name de positie van de landbouwers verbeteren met een aantal wetten.

Volgens Hogan zijn de machtsverhoudingen in de voedselketen niet in balans. Hij neemt daarbij expliciet de supermarkten in het vizier. Tijdens een debat over de voedselketen in Dublin, zei hij dat de retailers door het dubbele effect van de toegenomen globalisatie en van de verhoogde merkconcentratie in Europa te veel macht hebben gekregen. "Dit geeft hen een onevenredig voordeel ten opzichte van de primaire producenten”, zei hij. De Eurocommissaris nam zelfs het woord “supermachten” in de mond. 

“De onderhandelingspositie tussen prijszetters en prijsnemers is zo uit balans dat dit tot een situatie heeft geleid waarbij landbouwers vrezen voor oneerlijke handelspraktijken, zoals te late betalingen door supermarkten”, aldus Phil Hogan. “Maar zonder de producenten is er geen sprake van een voedselketen. Het is dus maar logisch dat ze een faire prijs krijgen voor hun producten”, klonk het nog.

Concreet zou de Eurocommissaris voor Landbouw begin volgend jaar een wetsvoorstel willen doen dat onder meer de prijstransparantie en de marktpositie van agrarische coöperaties moet verbeteren.

In De Morgen reageert de Boerenbond voorzichtig positief op de voorstellen van Hogan. Tegelijkertijd wijst Pieter Verhelst van de belangenorganisatie erop dat Hogan het conflict tussen retailers en producenten voedt. “Terwijl er binnen de sector veel meer bereikt kan worden door een echt ketenoverleg”, aldus het lid van het hoofdbestuur bij de Boerenbond.

EuroCommerce, de Europese belangenorganisatie voor de retailsector, countert de kritiek van Hogan. Volgens directeur Neil McMillan zijn het niet supermarkten, maar de grote voedingsconcerten zoals Nestlé, Danone of Unilever de echte machthebbers. McMillan wijst in een reactie aan Politico op de kleine marges van retailers, en op het feit dat zei het grootste deel van hun assortiment inkopen bij deze grote FMCG-bedrijven.