Hoewel de verkoop van vriesverse groenten in ons land voorlopig redelijk stabiel blijft, is er in de toekomst wel heel wat groeipotentieel weggelegd voor deze categorie. Enkele belangrijke spelers in de categorie geven tekst en uitleg.

Bij McCain is marketingmanager frozen & chilled retail Benelux Lien Justé eveneens behoorlijk positief over de toekomst van vriesvers, door het behoud van de voedingswaarden, de zero food waste, het gemak en de permanente beschikbaarheid. Het buitenland geeft volgens Lien Justé het goede voorbeeld. En dus blijft het jammer dat de verkoop van vriesverse groenten in ons land vooralsnog redelijk stabiel blijft.

“Belgische retailers bieden weinig ruimte voor nieuwe concepten, daar waar die zeker wel voorhanden zijn”, zegt Heidi Goovaerts, group marketing & communications director bij Ardo. “Kijk maar naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland of Scandinavië, waar deze markt met tal van nieuwigheden duidelijk stijgend is. Belgische retailers trekken veeleer de kaart van de verse groenten, daar waar tal van studies in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk aantonen dat millennials voor vriesvers gaan!” In opmars bij die vriesverse groenten, fruit en kruiden zijn volgens Heidi Goovaerts producten als riced vegetables, veggie snacking, peulvruchten, kitchen aids, fruit in allerhande soorten en kruidenmixen.

Vriesvers moet dus een beter imago krijgen. Bij Iglo wil men consumenten helpen om het doel van 300 gram groenten gemakkelijker te behalen door hen verschillende groentemixen aan te bieden in combinatie met trendy maar voedzame producten als quinoa, bulgur of boekweit. Daarnaast zijn er ook traditionele groentemixen beschikbaar aangevuld met de meer trendy groenten zoals zoete aardappel, asperge of butternut. “Ook bij de bereide maaltijden zetten wij verder in op het verhogen van de dagelijkse inname van groenten,” geeft Thomas Eeckhaut nog mee. “Daarom worden er dit jaar nog vier nieuwe bereide maaltijden Veggie Bowls gelanceerd, gezonde en smaakvolle groentemaaltijden in moderne verpakkingen om zo ook de jonge consumenten te stimuleren om meer groenten te eten.” De Bowls zijn gemaakt uit karton en daarom 100% recycleerbaar. Die vier nieuwe maaltijden van Iglo kunnen bovendien telkens Nutriscore A of B op de verpakking zetten.

Wim De Mont