93% van de ‘connected’ Belgen die in 2015 op zoek gaan naar een restaurant om uit eten te gaan, maakt momenteel gebruik van zijn computer of smartphone. Edenred, Google, CentralApp en de Belgian Restaurants Association belegden onlangs gezamenlijk een conferentie om restaurateurs te helpen een stevige internet presence neer te zetten en zo aantrekkelijker te worden voor het publiek. Een impressie

Een simpele Facebookpagina of website volstaat tegenwoordig niet meer.  Ons land telt ongeveer 25.000 restaurants en het aantal informatiebronnen op het web blijft maar toenemen: van speciale zoekmachines voor websites tot GPS-kaarten en sociale netwerken. Voor restauranthouders valt het niet mee om op alle bestaande platformen aanwezig te zijn. Volgens de Consumer Barometer van Google worden de sociale netwerken echter door 10% van de internauten als informatiebronnen gebruikt. Wat zoekmachines betreft is dit maar liefst 80%. 39% van de internauten ten slotte, maakt gebruik van hun smartphone om een restaurant te zoeken.

Met 1 miljoen gebruikers die samen voor 1 miljard euro aan maaltijdcheques ontvangen, is Edenred ervan overtuigd dat er voor haar een rol is weggelegd bij de verbetering van de zichtbaarheid van restaurants. Haar applicatie TicketFinder, waarmee gezocht kan worden naar handelszaken en restaurants die de Ticket Restaurant®-kaart aanvaarden, is door 360.000 mensen gedownload en wordt door hen gemiddeld 3 keer per maand geraadpleegd. “Het bestaansrecht van maaltijdcheques ligt in de ondersteuning van kleine handelszaken en restaurants bij de ontwikkeling van hun omzet en het binden van klanten”, aldus Jean-Jacques Aussems, hoofd van het netwerk van aangesloten deelnemers bij Edenred Belgium. “Een studie van de KUL heeft aangetoond dat het miljard dat in omloop is in de vorm van Ticket Restaurant® cheques, niet dezelfde waarde heeft als een miljard in contant geld: de consument is meer geneigd om te genieten als hij de rekening met dit betaalmiddel voldoet. Hij neemt dan bijvoorbeeld eerder een aperitief of een dessert)”. Maar dit aspect van het “maaltijdcheque”-mechanisme lijdt onder een gebrek aan bekendheid.

Elektronische maaltijdcheques: een groot potentieel 

Edenred heeft een onderzoek gedaan bij een GfK-panel met betrekking tot het huidige gedrag en het toekomstige gedrag dat de houders volgens verschillende variabelen zouden kunnen vertonen. Deze gegevens brengen een groot potentieel aan het licht. “Naargelang het type zaak kan het werkelijke gebruik soms nog verdrievoudigen voordat het potentiële gebruik is bereikt". Het werkelijke gebruik in restaurants is 18% terwijl het potentieel minimaal 55% bedraagt. De consument denkt er dus niet zijn Tickets Restaurant te gebruiken…. in restaurants! “Achter dit alles schuilt ook een wettelijk aspect dat we in ogenschouw moeten nemen. Bij ons is het gebruik namelijk vrijer dan elders. In Frankrijk of Luxemburg zijn de houders bijvoorbeeld verplicht om de cheque binnen zeer vastomlijnde kaders te gebruiken (tijdens werkuren, enz.). In onze cultuur is het ook minder gebruikelijk om op het middaguur op  restaurant te gaan dan, bijvoorbeeld, in Zuid-Europese landen. Dat heeft een culturele achtergrond. De consumenten denken er eenvoudigweg niet vaak genoeg aan om hun elektronische maaltijdcheque in een restaurant te gebruiken. Dit gedrag kan nog worden gestimuleerd. We moeten de kennis en het bewustzijn op dit gebied versterken en de gebruikers de rijkdom van ons netwerk laten ontdekken”, zo stelt Fanny Charpentier, Communication Manager BeLux Edenred. 

Concreet zou 44% van de houders er inderdaad nooit aan hebben gedacht om hun kaart in een restaurant te gebruiken en was 18% er niet van op de hoogte dat zij die daar konden gebruiken. Een nog verbazingwekkender resultaat: 56% van de houders weet niet dat zij hun elektronische maaltijdcheque in een zelfbedieningsrestaurant kunnen gebruiken. “De bekendheid schiet nog tekort. In de restaurantwereld is het gebruik van maaltijdcheques niet altijd top of mind. Nog te vaak denkt de consument in de eerste plaats aan de traditionele manier van betalen”, zegt Jean-Jacques Aussems. “Misschien ook een erfenis van het feit dat betalen met een maaltijdcheque ongemakkelijk was en niet discreet".

Met de presentatie van deze studie op de conferentie wilde Edenred drie punten illustreren. “Het eerste heeft natuurlijk betrekking op het aanzienlijke groeipotentieel voor de restauranthouder, want dit is ten minste drie keer zo groot als het werkelijke gebruik. Het tweede punt is dat het bereiken van dit potentieel geen bovenmenselijke inspanningen vergt: Het is voldoende de consument vóór aankomst (via internet, op de deur, …) en op het moment van betalen te informeren dat het restaurant de Ticket Restaurant®-kaart aanvaardt. En het derde punt ten slotte: het is mogelijk om de hindernissen te verder uit de weg te ruimen. In dit kader hebben we trouwens een tool ontwikkeld waarmee onze aangesloten deelnemers hun promoties voor de consumenten kunnen beheren”. Met MyBusinessBooster kunnen handelaars en restauranthouders in slechts enkele klikken op intuïtieve wijze een aantrekkelijke promotie voor de consument creëren en verspreiden via de media die consumenten regelmatig raadplegen. Een ontwikkeling die mede is gebaseerd op de resultaten van de GfK-enquête, want hierin is ook onderzocht op welke manier de consument ertoe aangezet zou kunnen worden om zijn kaart vaker in het restaurant te gebruiken. Het resultaat? 55% van de houders zegt bereid te zijn Ticket Restaurant® ook bij promoties te gebruiken, 29% als een gratis product wordt aangeboden en 21% bij een prijsverlaging.

Drie actielijnen

Om de handelaar te helpen zijn omzet te verhogen, zet Edenred in op drie actielijnen: het aantal aangesloten restaurants vergroten, hun zichtbaarheid verbeteren en het gemiddelde bestedingsbedrag laten stijgen. “Tegenwoordig moeten restaurants zowel offline als online zichtbaar zijn. De consument zoekt naar allerlei informatie (o.a. adressen, beoordelingen) op een groot aantal platformen. Wij werken zowel intern - bijvoorbeeld via onze nieuwsbrieven - als extern - via onze partners - aan deze zichtbaarheid. Dankzij ons partnerschap met CentralApp bijvoorbeeld kunnen restaurants hun zichtbaarheid tegen voordelige voorwaarden (-30%) en zonder al te veel inspanning op alle online platformen verbeteren. Ze hoeven hun beschrijvingen niet steeds opnieuw op te stellen – waardoor informatie kan worden vergeten of onderlinge verschillen kunnen ontstaan – maar slechts één keer, waarna CentralApp ze naar de verschillende platformen doorplaatst".

Bij wijze van conclusie sluit Jean-Jacques Aussems af met een uitnodiging aan de restaurants om hem van feedback te voorzien: “Wij hebben niet de pretentie alles tot in detail te weten. Integendeel, wij hebben juist feedback nodig van de handelaren, de horeca en de restaurants. Wij hebben de wijsheid niet in pacht. Laat ons weten hoe wij onze dienstverlening verder kunnen verbeteren”.