Partner content Efficiëntie, duurzaamheid en klantenervaring gaan hand in hand

JBC
JBC viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Groeien is innoveren en samen met Slimstock werkte het bedrijf aan een structurele optimalisatie van het voorraadbeheer in de winkels via de software Slim4. Zo kan JBC sneller inspelen op de realiteit van de winkelvloer. Wim Haex en Niels Daenen van JBC lichten toe hoe die omschakeling verliep.
In 1975 opende oud-renner Jean-Baptiste Claes zijn eerste kledingwinkel, het startsein voor de keten die we nu kennen als JBC. Tien jaar laten kwamen kinderen Bart en Ann mee in de zaak, in 2003 namen die de leiding over en anno 2025 loopt de derde generatie mee in het nu al 110 winkels tellende bedrijf. JBC kijkt altijd vooruit en zo zijn er al zeven tweedehands pop-upwinkels. JBC wil op die manier de levensduur van kleding verlengen en verspilling tegengaan.
Sinds enkele jaren leidt Slimstock met de software Slim4 de bevoorrading van de JBC-winkels mee in goede banen. Met welke vragen had JBC aangeklopt bij Slimstock? “We zoeken voortdurend naar manieren om het rendement te optimaliseren”, zegt Wim Haex, Senior Merchandise Planner bij JBC. “We gaan telkens op zoek naar de ideale voorraad. Dat is in onze branche niet eenvoudig: elk seizoen hebben we een nieuwe set van producten. Elke artikel-kleur-maatcombinatie had een vaste voorraadnorm per winkel. Die norm was onveranderd gekoppeld aan de hele levensduur van een artikel, terwijl de vraag in realiteit fluctueert. Daarnaast wilden we bevoorrading fijnmaziger aansturen op basis van de performantie van een artikel in een specifiek filiaal."
Gefaseerde aanpak
De bevoorrading valt bij een kledingretailer uiteen in twee blokken: de lancering (en dus eerste verdeling) van artikels, en de herbevoorrading. Dat zijn twee verschillende processen en in overleg met Slimstock kwam er een gefaseerde aanpak waarbij eerst de lancering werd aangepakt en vervolgens de herbevoorrading. In beide fasen leidden tests en pilootprojecten tot een oplossing passend bij de processen van JBC. Slim4 voorspelt per artikel-kleur-maat combinatie de verwachte verkopen en koppelt hier dynamische voorraadnormen aan.
Die hele omschakeling was een complex iets, geeft Projectmanager Niels Daenen mee: “Je geeft een stuk controle uit handen en je moet vertrouwen op een datagedreven model. En op het moment dat je de parameters instelt, ben je geneigd om dat vanuit de theorie te benaderen. Daar moet je overheenstappen en de realiteit mee inpassen. Anders verval je in theoretische discussies zonder einde. Slimstock heeft ons daarin heel goed begeleid.”
Potentieel per product en per winkel

Slimstock
Het weer, de sterkte van de collectie, het consumentenvertrouwen: seizoenen (of jaren) zijn heel moeilijk met elkaar te vergelijken. "Daarom hebben we een uitgebreid piloottraject gedaan om het potentieel van Slim4 in kaart te brengen,"licht Niels Daenen toe. “Zo deden we tests met gelijkaardige artikels: een met de software van Slimstock, de andere zonder. Of we splitsten testwinkels in twee groepen, alweer een met en een zonder Slimstock.”
Of dat alles de gewenste resultaten opleverde op het vlak van rendement? “Precieze cijfers kan ik niet geven”, zegt Wim Haex. “Maar als je weet dat we na die tests tot een volledige implementatie zijn overgegaan, besef je dat we inderdaad een mooie vooruitgang zagen.”
Parameters en evolutie
De gebruikte software is ijzersterk, maar de retailcontext verandert voortdurend. Aan parameters kan je gelukkig sleutelen en JBC past die soms aan om het potentieel van de winkels nog beter te benutten. Een recente toevoeging aan de software is een module voor de aanvoer van ‘never-out-of-stock’-artikels, zoals jeansbroeken of witte T-shirts. “We bekijken dat nog voor we een nieuwe bestelling doorsturen naar leveranciers”, licht Wim Haex toe. “Op die manier verkorten we de doorlooptijd.”
Korte lijnen tussen Slimstock en JBC zijn daarbij essentieel. “We hebben wekelijks of tweewekelijks contact”, vervolgt Wim Haex. “We stellen vragen, of hebben suggesties voor kleine wijzigingen. Of voor toevoegingen, zoals voor de ‘never-out-of-stock’-module.” Een ander voorbeeld? Voor de laatste, losse exemplaren van artikels wil JBC telkens het best mogelijke verkooppunt vinden. Ook voor dit traject bevat Slim4 interessante bouwstenen. Het werk is dus nooit af voor wie wil groeien en steeds beter wil worden op het vlak van efficiëntie, duurzaamheid en klantenervaring.

JBC

JBC

JBC

JBC

JBC

JBC

JBC
Slimstock optimaliseert de supply chain van haar klanten op het vlak van forecasting, demand planning, supply chain management en inventory management. Centraal daarbij staat de software Slim4. De dienstverlening gaat echter veel verder, met ook opleidingen. Die zijn kosteloos voor klanten en betalend voor niet-klanten.

Slimstock