Colruyt
Exclusief
Colruyt
Anderhalf jaar na de start van de bouw van de eerste commerciële zeeboerderij, oogst Colruyt Group de eerste Belgische mosselen van eigen kweek. De groep zal de komende maanden zo’n 10 à 15 ton hangcultuurmosselen bovenhalen en in de vier Cru-winkels aanbieden. Daarnaast bouwt de groep ook zijn zeeboerderij Westdiep verder uit om de hoeveelheid beschikbare mosselen voor volgend jaar te vergroten.
“Met een gemiddelde consumptie van 2,2 kg mosselen per jaar staat de Belg in de top van dé mosseleter van Europa. In België was mosselproductie tot voor kort onbestaande ondanks het feit dat er in het Belgische deel van de Noordzee van nature mosselzaad aanwezig is en mosselen er perfect kunnen groeien”, aldus Colruyt Group, die eraan herinnert waarom het de nodige vergunningen had aangevraagd en verkregen om in de Westdiepzone mosselen te kweken, en op termijn ook oesters en zeewier.
Anderhalf jaar na de start van de bouw van de eerste commerciële zeeboerderij, zijn de eerste mosselen eindelijk geoogst, iets waar de nieuwe CEO Stefan Goethaert, die het project ontwikkelde, erg trots op is.“De rijke aanwezigheid van plankton in de Westdiepzone levert ons een lekker volle mossel op met een smeuïge, licht zilte smaak. Een echt uniek Belgisch product”, getuigt Goethaert. Colruyt Group heeft bewust gekozen voor hangcultuur, wat tal van voordelen heeft. De mossellijnen kunnen meebewegen met de soms erg ruwe zeestroming, ze doen dienst als schuilplaats voor vissen en ander zeeleven waardoor de biodiversiteit in en rond de kweekzone vergroot en bij het oogsten wordt de bodem niet beschadigd. De mosselen groeien bovendien bijzonder snel door de rijke aanwezigheid van nutriënten in de Noordzee. De mosselen die Colruyt heeft geoogst, zijn na anderhalf jaar klaar voor consumptie, terwijl bodemcultuurmosselen makkelijk 3 à 4 jaar nodig hebben. Een belangrijke troef voor de groep. “We staan voor heel wat uitdagingen op vlak van voedselvoorziening, zoals de alsmaar stijgende vraag naar evenwichtige en duurzame eiwitbronnen. Wij geloven dat mariene eiwitbronnen, zoals mosselen, oesters en zeewier, daar een belangrijk antwoord op kunnen bieden”, vervolgt Stefan Goethaert.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?