In e-commerce is het pakje vaak het enige fysieke contact tussen consument en retailer. Maar wat verwachten de e-shoppers nu zelf van de verpakking? Je leest het in deze studie van verpakkingsfabrikant DS Smith. 

DS Smith is de grootste leveran- cier van e-commerce verpakking in Europa. In hun ontwerpen houden zij rekening met de supply chain, logistiekeeisen en interne processen van de retailers. 

DS Smith liet 2 marktonderzoeken uitvoeren bij 5 000 shoppers uit 9 landen. Deze studie zoomt in op België en Nederland. 

Schade wordt lang niet altijd gemeld, maar kost wel omzet

2 op 10 Belgen stoppen of minderen hun bestellingen door een beschadigde verpakking. 

Je verpakking kan het verschil maken tussen winst en verlies. Een reisgids, een nieuwe jurk, een smart tv..., we kopen het steeds meer online. Wat vinden we daarbij belangrijk? Eenvoudig, snel en goedkoop bestellen. We knappen af op teveel verpakking, niet recycleerbare verpakking en verpakking die het product onvoldoende beschermt.

Schade is een groot probleem: ongeveer 1 op 3 e-shoppers ontvangt jaarlijks een beschadigd pakket. Het is nog vervelender wanneer het beschadigde pakket een geschenk is, de schade pas blijkt bij ontvangst en er nauwelijks tijd is om het pakje terug te sturen. Uit deze studie blijkt dat dit vaker gebeurt dan je zou denken.

Ontevreden e-shoppers bezorgen niet alleen je product maar ook je merk een slechte naam. Echter, deze schade wordt lang niet altijd gedeeld met de klantendienst. Ze delen hun ervaringen vaak liever via sociale media. Voorkom dat ontevreden klanten met stille trom vertrekken nadat zij een beschadigd product hebben ontvangen en dat zij je een slechte naam bezorgen.

Een aangepaste verpakking voorkomt alvast dat je product of merk een slechte naam krijgt.

Kerncijfers

  • 25% van de Belgen wil meer betalen voor een stevige verpakking
  • 15 tot 16% wil meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakking
  • 15 tot 16% wil meer betalen voor recycleerbare of herbruikbare verpakking
  • 18% wil meer betalen voor customized verpakking

Klanten willen voornamelijk gebruiksgemak

1 op 10 Belgen bestelt niet langer wanneer er te veel verpakkingsmateriaal wordt geleverd. Dit geldt met name voor kleding en schoenen.

De mogelijkheden van verpakking blijken onderbenut in e-commerce. Slechts 2 op 10 e-shoppers zijn tevreden bij het openen van hun pakket. 

Wat verwachten zij precies van de verpakking?

Belgen hechten aan een stevige verpakking (77%). Ze verwachten verder gebruiksvriendelijke verpakking die je makkelijk opent (69%), zo min mogelijk verpakkingsmateriaal (68%) en makkelijk hersluitbare verpakking (67%) voor retourzendingen.

2 op 10 e-shoppers betalen graag meer voor een verpakking die ze kunnen customizen wanneer zij een geschenk bestellen. Vooral jonge e-shoppers (16-24 jaar) hechten veel belang aan customizen (38%) en stevigheid (25%).

4 op 10 e-shoppers verwachten tenslotte eenvoudige retours. 5 op 10 willen een retourlabel in de doos. 5 op 10 willen en een doos die makkelijk te openen en hersluiten is zonder beschadigen. 4 op 10 verwachten eenvoudige instructies voor het terugzenden in de doos.

5 tips van e-shoppers

1. Zorg voor kleinere en goed passende verpakkingen
2. Gebruik minder of geen plastic
3. Zorg voor makkelijk recycleerbare verpakking
4. Zorg voor makkelijk te openen verpakking
5. Zorg voor makkelijk hersluitbare verpakking

Voor meer cijfers en achtergronden download je de studie.

Klik hier