Op 9 oktober was het Elisabeth Center in Antwerpen het decor voor een avond vol erkenning, inspiratie en duurzame ambities. Tijdens de MSC Benelux Awards 2025 werden de meest vooruitstrevende spelers in de vissector bekroond voor hun inzet voor gezonde oceanen en verantwoorde ketens. Van supermarkten tot leveranciers en zelfs pioniers achter de schermen: iedereen kreeg de spotlight die ze verdienen. 

Kansen voor de sector 

Duurzaamheid is allang geen trend meer, maar een strategische keuze. Consumenten verwachten transparantie en verantwoordelijkheid, zeker als het gaat om voeding. De MSC Awards tonen aan dat bedrijven die hier werk van maken, niet alleen impact hebben op het milieu, maar ook op hun merkwaarde en klantvertrouwen. 

MSC
©

MSC

Lidl nam donderdagavond de trofee mee naar huis voor beste supermarkt in België. ALDI werd bekroond als beste supermarkt voor verse vis in België én Nederland, een erkenning voor hun jarenlange inzet op transparantie en kwaliteit. Albert Heijn viel dubbel in de prijzen: als beste Nederlandse supermarkt én voor de meest impactvolle Nederlandse marketingcampagne rond duurzame vis. Ook McDonald’s kreeg een Award voor zijn rol in foodservice, net als John West, dat als A-merk al jaren inzet op MSC-gecertificeerde producten. Zelfs in dierenvoeding is duurzaamheid aan een opmars bezig, met Sheba als winnaar in die categorie voor de derde keer op rij. 

De lijst met winnaars laat zien hoe breed duurzaamheid leeft in de sector. Zo werden Pittman Seafoods, Mowi en Gadus uitgeroepen tot beste Belgische leveranciers, terwijl Sea Fresh Retail, Roem van Yerseke en Delta Mossel de Nederlandse leveranciersprijzen in de wacht sleepten. Vishandel Metz werd bekroond als beste visdetaillist, en SPAR viel op met hun creatieve Belgische marketingcampagnes. 

Daarnaast werden ook minder commerciële prestaties in de kijker gezet. Fish Tales werd beloond voor hun opvallende bijdrage aan de sector met de prijs voor Prestatie van het Jaar. De titel ‘Oceaanheld van het Jaar’ ging naar Hans Polet, die zich inzet voor innovatieve visserijmethodes, terwijl Charlier-Brabo Group werd uitgeroepen tot ‘Pionier van het Jaar’ voor hun vernieuwende aanpak in de keten. En met de ‘Ambassadeur voor het leven’-titel voor Jan Kegels werd ook persoonlijke toewijding aan duurzame visserij gevierd. 

Samen vooruit 

De MSC Benelux Awards zijn een uitnodiging aan iedereen in de keten om mee te bouwen aan gezonde oceanen. Door samen te werken met gecertificeerde partners en het MSC-keurmerk zichtbaar te maken, bouwt de hele sector mee aan een toekomst waarin gezonde visbestanden en succesvolle ondernemingen elkaar versterken. De winnaars van 2025 laten zien dat wie vandaag investeert in duurzaamheid, morgen het verschil maakt. En wie weet, de winnaars van 2026 worden. 

De winnaars van de MSC Benelux Awards 2025 

  • Beste Belgische Supermarkt- Lidl  
  • Beste Belgische Supermarkt voor Verse Vis – ALDI  
  • Beste Nederlandse Supermarkt – Albert Heijn  
  • Beste Nederlandse Supermarkt voor Verse Vis - ALDI  
  • Beste A-merk – John West  
  • Beste Foodsevice – McDonald's  
  • Beste Dierenvoeding - Sheba  
  • Beste Belgische Marketing Campagne - SPAR  
  • Beste Nederlandse Marketing Campagne – Albert Heijn  
  • Beste Belgische Leverancier – Pittman Seafoods, Mowi & Gadus  
  • Beste Nederlandse Leverancier - Sea Fresh Retail, Roem van Yerseke & Delta Mossel  
  • Beste Visdetaillist – Vishandel Metz  
  • Prestatie van het Jaar – Fish Tales  
  • Oceaanheld van het Jaar – Hans Polet  
  • Pionier van het Jaar – Charlier-Brabo Group  
  • Ambassadeur voor het leven – Jan Kegels 

Meer informatie over de MSC Benelux Awards, de methodologie en de winnaars is terug te vinden op de website van MSC: www.msc.org/be 

Klik hier!