Vorige jaar hebben Duitse consumenten maar liefst 500 miljoen online gekochte producten geretourneerd. Dat is één artikel op zes. De kosten die daarmee gepaard gaan bedroegen ruim 5 miljard euro. Ook de milieukost is immens, al valt die proportioneel best mee.

De ‘Forschunggruppe Retourenmanagement’ - een team economen van de universiteit van Bamberg  - heeft voor de tweede keer het retourneergedrag van de Duitse e-shoppers wetenschappelijk onderzocht. De groep becijferde dat consumenten vorig jaar 280 miljoen pakketten en 487 miljoen artikelen terugstuurden. Dat is één pakket op zes (16,3%) en één artikel op acht (12,1%). Tegenover het onderzoek van vier jaar geleden is er weinig verschil, al wijken de resultaten voor sommige producten af.

De totale kosten van die retours worden geraamd op 5,46 miljard euro, die enerzijds door de klanten worden gedragen (door hogere marktprijzen) en anderzijds door de e-tailers (wat op hun marges weegt).

Een retourzending kost gemiddeld 19,51 euro, waarvan de helft voor transport (9,85 euro). De kost van een geretourneerd artikel is 11,24 euro, waarvan ook hier transport de helft vertegenwoordigt. Daarnaast moet alles moet alles gecontroleerd worden, desgevallend herverpakt, enzovoort.

Weinig vernietiging

Het beeld dat de meeste geretourneerde artikels in de afvalcontainer terechtkomen en vernietigd worden klopt niet, stellen de onderzoekers vast: slechts 4% van hen kwam in de prullenbak terecht. Ruim 79% wordt direct als A-goederen opnieuw verkocht, nog eens 13% als B-goederen, 2% gaat industriële recycleerbedrijven en 1% wordt gedoneerd aan liefdadigheidsorganisaties.

Marginaal aandeel in CO2-emissies

De retourzendingen belasten ook het klimaat: zij vertegenwoordigden vorig jaar 238.000 tone quivalent CO2. Dat is zo veel als 2.200 autoreizen per dag van Hamburg naar Moskou. Proportioneel is dat echter marginaal: het aandeel van de retours in de totale CO2-emissies van Duitsland is maar 0,0262%.

Volgens de onderzoekers is de sector zelf voor een deel verantwoordelijk voor het hoge aantal retours: de termijn om online verkochte goederen terug te sturen bedraagt gemiddeld 28,4 dagen, terwijl de wettelijk voorgeschreven termijn 14 dagen is.

Volgens de Duitse vereniging voor e-commerce BEVH heeft de sector vorig jaar voor 65,1 miljard euro aan goederen verkocht. Voor dit jaar verwacht ze een groei van 11% tot 72 miljard.