Partner content Dubbele groei dankzij de verkoop van spelen van de Nationale Loterij
Loterie Nationale/Nationale Loterij
Exclusief
Loterie Nationale/Nationale Loterij
Twee jaar geleden opende Philippe Chantraine, zaakvoerder van de Intermarché van Tilff, in de omgeving van Luik, een verkooppunt van de Nationale Loterij bij de ingang van zijn winkel. “Die meerwaarde voor de klanten levert ook winst op voor mij”, aldus Philippe Chantraine.
Ik kende de regionale verkoopverantwoordelijke van de Nationale Loterij, met wie ik al contact had vóór ik mijn winkel overnam, in juli 2023. Zo’n dienst vormt een echte meerwaarde voor mijn klanten. De enige dagbladwinkel hier in de omgeving van Tilff sluit om 18.00 uur. Mijn Intermarché is alle dagen open, van 8.30 tot 20.00 uur. Het is niet mijn bedoeling om te concurreren, ik verkoop trouwens niet meer dan zes titels van magazines en kranten en ik bied enkel actief de populairste spelen van de Nationale Loterij aan: Lotto, EuroMillions, Win for Life en CA$H.
Loterie Nationale/Nationale Loterij
De installatie gebeurde heel snel, twee maanden na de opening van mijn winkel. Het gebruik van de terminal is heel eenvoudig en er is ondersteuning door de medewerkers van de Nationale Loterij en via heel duidelijke e-learnings. De dagelijkse werking wordt verzorgd door de verantwoordelijke van kassa 1, die zich net naast het onthaal bevindt, en ook door de winkelverantwoordelijke. Een van de terugkerende taken is het aanpassen van de affiches voor promotiecampagnes, maar dat neemt niet meer dan een kwartier per week in beslag.
Absoluut. De verkoopterminal staat aan het onthaal, waar de klanten binnenkomen en naar buiten gaan. Meestal kopen de klanten biljetten nadat ze boodschappen hebben gedaan. Wie een biljet koopt, doet bijna systematisch ook boodschappen, dus dat zorgt wel voor extra drukte en ongetwijfeld ook voor nieuwe klanten, die zonder dat aanbod nooit mijn winkel zouden binnenstappen.
Bij Intermarché is het aanbod verse producten goed voor meer dan de helft van de verkoop en wij organiseren regelmatig promoties voor ons vlees. Samen met de verkoopverantwoordelijke van de Nationale Loterij hebben we een aanbieding uitgewerkt, waarbij mensen die een vleespakket kopen een Win for Life-biljet krijgen. Eén iemand heeft zelfs een paar honderd euro gewonnen, toen hij een vleespakket kwam kopen. Die was duidelijk heel gelukkig.
Loterie Nationale/Nationale Loterij
Een verkooppunt van de Nationale Loterij genereert bijkomende omzet, en daarop krijgen wij een vaste commissie, die kan worden verdubbeld afhankelijk van de resultaten en de mate van samenwerking. Op twee jaar tijd is het mij gelukt om mijn omzet en ook mijn marge te verdubbelen. Hoe meer wij samenwerken met de Nationale Loterij, hoe hoger de marge.
Om de verkoop te bevorderen, kunnen we rekenen op dynamische en proactieve ondersteuning van de commerciële medewerkers van de Nationale Loterij. Zij stellen ons verkoopacties voor, geven advies hoe we die acties best in de kijker zetten en meer algemeen ook hoe we optimaal kunnen werken met affiches. Bovendien hebben we toegang tot een extranet dat is voorbehouden voor de verkooppunten van de Loterij. Daar kunnen we heel precies onze cijfers opvolgen, de lopende campagnes bekijken, informatie vinden over nieuwe spelen, enzovoort. Het openen van een verkooppunt is een echte win-winoperatie voor winkeliers en voor de Nationale Loterij. Ik praat daar trouwens ook regelmatig over met andere aangesloten leden van Intermarché.
Wilt u graag weten hoe de Nationale Loterij uw winkel kan versterken? Neem contact met ons op: +32 2 238 44 00
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?