- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Driekwart van de Carrefour hypermarkten in Frankrijk zag zijn omzet in 2016 dalen. Dat schrijft de Franse retailjournalist Olivier Dauvers op zijn website.
Dat de Franse hypermarkten het niet al te goed deden in 2016, bleek eerder al uit de jaarresultaten van Carrefour. Volgens die cijfers boekten de hypermarkten in Frankrijk een jaaromzet van 20,8 miljard euro. Goed voor een omzetdaling van 2,6%, waar op vergelijkbare basis nog 1,5% van overblijft.
De situatie bij de hypermarkten in Frankrijk is echter veel slechter dan deze globale cijfers doen vermoeden. Als je het winkel per winkel bekijkt, blijkt dat bijna driekwart van de hypers minder omzet boekt. Dat schrijft retailwatcher Olivier Dauvers op zijn website.
Concreet realiseerde vorig jaar 73% van de Franse hypermarkten een lagere omzet dan in 2015. Een jaar eerder was dat maar 60%. Bovendien zijn de dalingen ook groter dan voorheen. In 2015 kromp bij 24% van de hypers de omzet met meer dan 2%, terwijl vorig jaar 42% van de Franse hypermarkten een omzetdaling van boven de 2% moest slikken.
De negatieve evolutie bij de hypermarkten is nog frappanter wanneer je naar de 10 grootste winkels kijkt, zegt Dauvers. In 2009 telde Carrefour vijf hypermarkten met een omzet van meer dan 200 miljoen euro. Een jaar later waren dat er nog maar drie. Alles samen verloren de tien grootste hypermarkten van Carrefour in Frankrijk 275 miljoen euro aan omzet. Dat het is het equivalent van meer dan drie gemiddelde hypermarkten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?