Maaltijdleverancier Deliveroo vertrekt uit Nederland. In tegenstelling tot in andere landen kan het er geen vooraanstaande marktpositie verwerven. Het is waarschijnlijk dat het ook andere landen de rug toekeert.

Deliveroo zeg Nederland vaarwel: het wil tegen eind november de activiteiten bij onze noorderburen stopzetten. De maaltijdleverancier zegt dat het er in Nederland niet in slaagt een sterke marktpositie te krijgen, terwijl het in veel andere landen nummer één of twee is. “Het bereiken en behouden van een top marktpositie in Nederland vereist een onevenredige investering met een onzeker langetermijnrendement”, zegt het bedrijf in een persbericht. De kans lijkt groot dat Deliveroo nog andere landen verlaat. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië won de bezorger het voorbije halfjaar marktaandeel. Deliveroo is niet van plan te vertrekken uit België. "België en Nederland zijn verschillende markten, waar consumenten zich anders gedragen en waar een specifieke marktdynamiek heerst. In België deden we onlangs nog expansies naar nieuwe steden en we breiden onze dekking en de zones waar we actief zijn voortdurend uit. Ook blijven we onze bestaande partnerschappen met restaurants (zoals McDonald's, Quick, Bavet en My Tannour) en detailhandelpartners zoals Carrefour of Brussels Beer Project verder ontwikkelen", zegt woordvoerder Rodolphe Van Nuffel. Het bedrijf krijgt in sommige landen wel te maken met mindere vraag nu de coronamaatregelen teruggeschroefd zijn, consumenten die de vinger op de knip houden en economische onzekerheid. Deliveroo is bovendien nog altijd verlieslatend, iets waar het door investeerders steeds meer op afgerekend wordt. Het bedrijf heeft het verlies intussen wel weten te verminderen naar 68 miljoen pond, tegenover 108 miljoen pond in de tweede helft van vorig jaar.