
Delhaize
Delhaize
Delhaize schakelt een versnelling hoger wat duurzamere landbouw betreft en lanceert samen met haar partners Bakker en Arvesta de Teeltacademie. Daar krijgen telers advies en ondersteuning over het gebruik van regeneratieve landbouwtechnieken.
Belgische telers samenbrengen, zodat ze kennis en ervaringen kunnen delen om hun teeltpraktijken te optimaliseren en hun ecologische voetafdruk te verminderen. Dat is het doel van de Teeltacademie die Delhaize samen met haar partners Bakker en Arvesta in het leven heeft geroepen. De retailer wil met deze lancering duidelijk een versnelling hoger schakelen op het vlak van duurzame landbouw en klanten helpen om duurzamere keuzes te maken. "Omdat elke bodem, teelt en daardoor ook de behoeften verschillend zijn, kiest Delhaize ervoor om op maat van de telers te werken. De Teeltacademie ondersteunt telers bij de transitie naar duurzamere praktijken, zoals het planten van bodembedekkers en het efficiënt gebruik van water. Regeneratieve landbouw staat centraal in deze aanpak. Het is een teeltmethode die niet alleen de natuur respecteert, maar deze ook versterkt en herstelt”, aldus Delhaize. De omschakeling naar regeneratieve landbouw vereist nieuwe technieken en technologieën, waardoor landbouwers geconfronteerd worden met hogere kosten of lagere opbrengsten. Om hen toch te stimuleren om de stap naar regeneratieve landbouw te zetten, voorziet het partnership in een additioneel vergoedingsmodel voor de deelnemende landbouwers.
Gilke Croket, teler en deelnemer aan de Teeltacademie, reageert alvast positief op dit initiatief: "Als teler ben ik trots deze opleiding op mijn veld te laten doorgaan en samen met collega's meer te leren over regeneratieve landbouw. We krijgen handvaten om de bodemgezondheid te monitoren en zelf actie te ondernemen. Voor mij is dit een echte win-win: ik bewerk mijn land duurzamer en haal toch goede opbrengsten, waardoor ik bijdraag aan duurzamere groenten in de supermarkt." Volgens Delhaize komt het gebruik van regeneratieve landbouw niet alleen de consument ten goede, maar ook de toekomstige generaties. Dat Delhaize met dit initiatief komt is niet vreemd. De retailer, die eerder dit jaar uitgeroepen werd tot winnaar van de Sciensano BIA-studie op het gebied van duurzaamheid, levert al jarenlang inspanningen op het vlak van duurzaamheid en wil in de toekomst nog verder gaan. Zo wil het onder meer deelnemen aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi) en wil het ook haar CO₂-uitstoot in de gehele keten tegen 2030 met 45% verminderen ten opzichte van 2018.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?