Delhaize gaat zijn winkels anders organiseren om meer klanten te lokken en meer winst te genereren. Sinds enkele weken test het de nieuwe organisatie al uit in 15 winkels. De rest volgt volgend jaar.

Het personeel van Delhaize wordt flexibeler ingezet en de afdelingen worden hertekend. Vroeger had elke afdeling zijn eigen chef, assistenten, bestellers, rekkenvullers, enzovoort, maar vanaf nu verdwijnt dat, meldt De Tijd. 

In de winkels met de nieuwe arbeidsorganisatie zijn er twee teams: enerzijds mensen die de rekken vullen, achter de kassa zitten en klanten helpen en anderzijds mensen die in het oog houden of de rekken vol genoeg zijn, bestellingen plaatsen en vervallen producten weggooien. Het is niet nodig dat elk rayon zijn eigen besteller heeft, is de redenering. Iemand die flessen fruitsap bestelt, kan ook koekjes bestellen.

De nieuwe winkelstructuur komt er bij de winkels die Delhaize zelf uitbaat. Die hebben het al jaren lastig. Ze kampen geregeld met lege rekken. Dat komt onder meer door een gebrekkige organisatie op de winkelvloer, meent het bedrijf. Met de nieuwe organisatie wil Delhaize zijn winkels beter op orde hebben. Het moet ervoor zorgen dat de verkoop en dus ook de winst stijgt. De eerste resultaten zijn volgens Delhaize goed. 'Op basis van de eerste evaluaties kunnen we nu al besluiten dat de doelstellingen van de aangepaste structuur zijn bereikt', zegt woordvoerder Roel Dekelver aan de krant.