De producten van het huismerk Delhaize hebben het afgelopen jaar de beste punten gekregen van de media in vergelijking met de private label-producten van Colruyt, Carrefour en Lidl. Of dat zegt Delhaize toch, in een bericht op haar website.

Delhaize vergeleek per retailer hoe vaak haar huismerkproducten als beste verkozen werden in de media. De supermarktketen telde 157 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Colruyt-producten opgenomen werden, Waarbij Delhaize 63 als winnaar uit de bus kwam (t.o.v. Colruyt 31 keer). Van alle 169 vergelijkingen tussen Delhaize- en Carrefour-producten, werd Delhaize 61 keer winnaar en was Carrefour 27 de beste. Ook met Lidl werd Delhaize 106 keer vergeleken, en hier “won” Delhaize 32 keer en Lidl 14.

Volgens de grafieken die Delhaize opmaakte laat het huismerk van de retailer de concurrentie zelfs ver achter zich. De bron (Delhaize zelf) is uiteraard niet onpartijdig, maar Delhaize zegt dat het objectief tewerk is gegaan. “Teneinde de grafieken op te stellen die de resultaten van Delhaize vergelijken met deze van de andere retailers, werd er respectievelijk rekening gehouden met het totale aantal producten van iedere retailer hernomen in de vergelijkingen die verschenen in de Belgische media in 2015 waarin ten minste één Delhaize product verscheen (zijnde een product dat exclusief wordt verkocht bij Delhaize en/of onder een huismerk van Delhaize – met inbegrip van Taste of Inspirations, 365, Bio, Care, Eco, Baby, Kids, ... - inclusief de wijnen) evenals een product van de vergeleken retailer, ten opzichte van het totale aantal producten die als nummer 1 werden verkozen voor iedere retailer (met inbegrip van de ex aequo’s)”, klinkt het.