Vanaf deze dinsdag en de komende weken zullen de klanten van Delhaize een selectie kazen kunnen ontdekken in milieuvriendelijkere verpakkingen, met een jaarlijkse vermindering van 86 ton plastic als resultaat, aldus het bedrijf.

In een dinsdag gepubliceerd persbericht kondigde Delhaize een vermindering van 58% aan in het gebruik van plastic in de verpakking van drie kaasassortimenten die onder haar eigen merk worden verkocht, wat neerkomt op een totale vermindering van 86 ton plastic per jaar. Het gaat om Oudendijk, versverpakte kaasspecialiteiten en, vanaf juni volgend jaar, Belgische Gouda. In totaal zal de overgang betrekking hebben op 21 kaasreferenties, allemaal onder het merk Delhaize. "De vermindering in plastic zal variëren van -37% tot -64% in vergelijking met onze huidige verpakkingen", legt Camille Broquet, kaasinkoper bij het leeuwenmerk, uit. "Onze Delhaize Young Gouda 330g schijfjes bijvoorbeeld zullen vanaf juni een indrukwekkende vermindering zien die gelijk staat aan 20 ton plastic, wat ons engagement voor een duurzamere toekomst illustreert.

Als een van de uitdagingen noemt de supermarktketen het feit dat het bestaande verpakkingen op de markt moest vinden die een aanzienlijke vermindering van plastic mogelijk maakten zonder de houdbaarheid in gevaar te brengen, terwijl leveranciers moesten investeren in aangepaste productielijnen. Bovendien wijst Delhaize erop dat de nieuwe verpakking nu uit één materiaal bestaat, in tegenstelling tot de oude massieve thermogevormde plastic verpakking, wat het sorteren efficiënter zal maken. Tot slot voegt het bedrijf eraan toe dat het al gepland is dat andere producten of productassortimenten deze overgang in de toekomst ook zullen ondergaan, en dat dit geleidelijk zal gebeuren. Als onderdeel van haar bredere Lion's Footprint-initiatief, dat vanaf 2019 zal worden geïmplementeerd, beweert Delhaize al een vermindering van meer dan 3.251,08 ton plastic, 81.116,01 ton koolstof en 6.252 ton afval te hebben bereikt, besluit de retailer.