Decathlon België start midden november met een online marktplaats. Er zullen een honderdtal internationale sportmerken, zoals Reusch en Adidas, aangeboden worden, maar ook lokale start-ups zullen er een plaats krijgen om allerlei diensten aan te bieden.

Decathlon wil zijn online activiteiten gevoelig uitbreiden, meldt Trends/Tendances. Met het opstarten van de marktplaats verviervoudigt de sportwinkelketen zijn aanbod van 50.000 referenties naar meer dan 200.000. Met de marktplaats stort Decathlon zich op een nieuw economisch model, waarbij klassieke retail vervangen wordt door dropshipping, waarbij een retailer niet zelf producten in voorraad houdt, maar ze via een derde partij – vaak de fabrikant -  rechtstreeks aan de consument laat leveren. Decathlon coördineert alle transacties, maar laat het versturen en de behandeling van de bestelling over aan zijn partners. Tegelijk kunnen de merken ook kiezen om de logistiek uit te besteden aan Decathlon, als ze dat willen.

Start midden november

Vandaag maken grote merken maar zo’n 10% uit van het aanbod van Decathlon, dat vooral eigen merken als Kalenji of B’Twin commercialiseert. Met het openen van een marktplaats gaat dat percentage stevig de lucht in. De marktplaats werd ontwikkeld met de Franse specialist Mirakl en start in België midden november. Begin volgend jaar zijn andere landen aan de beurt, waaronder Nederland, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Op termijn zullen er op de site niet alleen producten, maar ook een gamma van diensten aangeboden worden, waaronder ook reizen.

Strategische wijziging

“Het is opmerkelijk dat Decathlon met het openstellen van zijn website kiest voor een strategische wijziging”, zegt Chris Van Wesemael, non-foodspecialist bij Gondola. “Waar de retailer tot nu toe vooral inzet op eigen merken, stelt men zijn platform nu ook open voor de grote merken en kleine lokale spelers. Maar evenzeer opvallend is de doelstelling om ook diensten aan te bieden. Op die manier positioneert Decathlon zich als dé sportretailer waar men voor producten én diensten terecht kan. Zo is het niet langer alleen een concurrent voor andere sportwinkels, maar ook van outdoor winkels tot zelfs reisbureaus.”