Het feuilleton van de wijnbeurzen gaat verder! Nadat we al de wijnbeurzen van Intermarché, Carrefour en Delhaize onder de loep namen, is het dit keer de beurt aan Colruyt en Makro.

 

Colruyt: In drie delen, van 23 augustus tot 3 oktober

 

Het wijnfestival van Colruyt bestaat uit drie delen. Tijdens het eerste deel mikte de Halse retailer vooral op de bordeauxs van 2015. Een uitstekende strategie, met als enige kritiek de vroege datum: het evenement duurde immers van 23 augustus tot 5 september. Onze aandacht werd meteen getrokken door de uitstekende Château Carignan, Cadillac Côtes de Bordeaux, te koop via de catalogus van de grote wijnen, in promotie aan 10,95 euro, en door een andere nieuwigheid, de Instant Bécot, een bordeaux uit de jonge wijnakkers van het Château Beauséjour-Bécot, 1er grand cru classé de Saint-Emilion aan de scherpe promotieprijs van 7,69 euro. Een flesje waar de wijnkenners wellicht heel tevreden mee zullen zijn.

Tijdens deel twee ging Colruyt door met een succesvolle traditie: bij aankoop van zes flessen van dezelfde wijn (uit een selectie van 13), ontving de klant een magnum van dezelfde wijn. Een origineel aanbod dat het goed blijft doen, maar jammer genoeg altijd op vrijwel hetzelfde gamma. Dit jaar kwamen er echter toch een paar nieuwigheden bij, zoals een Côtes du Rhône 2016 van vijftigjarige wijngaarden (Caves Saint-Pierre), een Côtes du Roussillon Villages Château de Pena 2015 en de Château Le Logis de Sépian, Médoc 2015. Deel 3 van de beurs bestond zoals altijd uit een kortingsactie: op een gamma van 60 wijnen kreeg de klant een korting van 15% bij aankoop van zes flessen, en 25% wanneer hij er twaalf meenam. Net zoals altijd waren die promoties gelinkt aan degustaties in de winkel op drie verschillende datums. Deze drie acties werden gespreid over de periode van 23 augustus tot 3 oktober.

 

         

 

Makro: van 5 tot 19 september

 

Deze retailer wil het blijkbaar simpel houden, en dus wordt er gewoon korting gegeven op een selectie wijnen: 15% bij de aankoop van 6 flessen, 20% wanneer de klant er 12 meeneemt en 25% als hij er 18 op zijn kar laadt. Eenvoudig en efficiënt. De selectie bevat geen schuimwijnen, maar wel interessante cuvees als de Château Ségure in appellation Fitou en een witte sauvignon van het Domaine de La Baume Saint Paul. Verder ook kleineren en weinig gekende appelations, zoals een Spaanse Rias Baixas, een alvarinho (een druivenras dat blijkbaar zeer populair is tijdens de recente wijnbeurzen), een witte Cheverny uit de Loire, een Oostenrijkse rode wijn met Wachau-appellation en een Griekse witte, afkomstig van de lokale moscofilero- en roditisrassen van de uitstekende producent Skouras. Een zeer mooie selectie!

             

 

Volgende week hebben we het over de wijnbeurzen van Lidl en Cora!