Onderzoeksbureau IGD ziet vijf trends die 2018 zullen bepalen. We zetten ze hier op een rij. Analist Toby Prickard heeft telkens commentaar.

 

1.    Meer premium private label

Retailers gebruiken steeds meer private label producten voor mensen in verschillende leeftijdscategorieën en om in te spelen op veranderende shoppinggewoonten. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in de kwaliteit van private label om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van kwaliteit en prijsbewustzijn. Steeds meer consumenten zijn er nu al van overtuigd dat de kwaliteit van huismerken veel verbeterd is in de voorbije jaren. Veel retailers doen inspanningen om de kwaliteit ervan op te drijven. Toby Pickard, senior analist bij IGD, zegt daarover: “Private label is hét gebied bij uitstek waar retailers het verschil kunnen maken. Merken zullen er moeten voor zorgen dat hun superieure kwaliteit de meerprijs verantwoordt.” Een voorbeeld van deze evolutie bij ons is discounter Lidl die luxeproducten als cava en kreeft aanbiedt. 

 

2. Hyperlokaal

Hoewel shoppers steeds meer globaal denken, is de wens groot om lokaal te kopen. En die wens wordt volgend jaar nog groter. Een gevolg daarvan is dat retailers producten verkopen die alleen over een korte periode beschikbaar zijn, door de seizoengebondenheid en beschikbaarheid. Dat betekent meer variatie voor consumenten, maar ook meer complexiteit in de bevoorradingsketen. Terwijl winkels meer verschillende producten aanbieden naargelang de tijd van het jaar zal er meer efficiëntie, samenwerking en communicatie zijn in de supply chain. Toby Pickard: “Retailers zullen moeten samenwerken met kleine en middelgrote fabrikanten om hyperlokale producten verkopen. Dat is iets dat positief ervaren wordt door consumenten.” Voorbeelden: in Nederland stemt Albert Heijn zijn winkels af op lokale voorkeuren, bij ons verschilt het aanbod in Carrefour Express naargelang de locatie.

               

3. Thuislevering

Consumenten verwachten steeds meer convenience als het gaat over het snel en makkelijk leveren van goederen. Tot zover komen retailers daar ruimschoots aan tegemoet met allerlei innovatieve oplossingen. Grotere concurrentie zal zorgen voor nog meer innovatie en creatieve dienstverlening. Retailers zullen proberen data en inzicht in koopgedrag te gebruiken om te begrijpen en te anticiperen op wat shoppers willen, voor ze het zelf weten. Toby Pickard: “Er zal een toenemende behoefte zijn voor retailers en merken om zich te onderscheiden. Meer klantendata gebruiken om meer klantentrouwheid te realiseren zal nodig zijn. Wellicht zal dat gebeuren in de vorm van artificiële intelligentie. Voorbeeld: Bol.com zorgt voor automatische levering van producten die regelmatig moeten gekocht worden, zoals bijvoorbeeld toiletpapier.

               

4. Aandacht voor gezondheid en lifestyle

Gezondheidheid en welzijn blijven belangrijk in 2018. Retailers zullen daarom naar verwachting meer plaats vrij maken voor lifestyle formats. Retailers zullen online meer op maat gemaakte lifestyle keuzes aanbieden die shoppers helpen producten te vinden die hen toelaten gezonder te leven. Voor het grootste deel van de consumenten is duidelijkheid over voedingswaarde van producten belangrijk wanneer ze aankopen doen. Vegetarische, flexitarische, gezondere labels zullen belangrijker worden en zijn een belangrijke investering voor retailers. Toby Prickard: “Retailers en merken moeten heel dicht op de trends zitten om tegemoet te komen aan de wensen van shoppers. Bij ons ontwikkelde Colruyt bijvoorbeeld de app en de website Smart With Food, voor mensen die speciale wensen hebben of diëten volgen.

               

 

5. Meer beleving

Fysieke winkels moeten meer inspanningen leveren om klanten over de vloer te krijgen. De druk neemt toe om zoveel mogelijk in te spelen op de wensen van de ‘omnichannel’ klant, door een shoppingervaring te bieden die zich offline en online afspeelt. Toby Prickard: “Retailers moeten investeren in het aanbieden van opwindende producten, en tegelijk meer mogelijkheden aanbieden voor het combineren van verschillende aankoopkanalen. Voorbeeld: Coolblue stelde in Amsterdam zijn winkelconcept XXL voor, waar je op 1.700 vierkante meter meer dan 1.000 producten kan testen.