Gezien de populariteit van de Italiaanse gastronomie organiseren vrijwel alle supermarktketens speciale themaweken, vooral tijdens de zomerperiode. Hebben die acties een positieve invloed en zijn er bepaalde producten die in 2024 bijzonder populair zijn? We vroegen het aan de verantwoordelijken van de verschillende retailketens. 

Pasta, vleeswaren en mozzarella zijn intussen vaste waarden in de winkelrekken, maar toch kiezen de spelers uit de foodretail voor Italiaanse campagnes, soms zelfs meerdere keren per jaar. “Tijdens een Italiaanse week breidt Aldi zijn vaste assortiment uit met producten die gewoonlijk niet in het gamma zitten. Op die manier kunnen we ons aanbod variëren”, vertelt Jason Sevestre, woordvoerder van Aldi. Lidl organiseert zes keer per jaar een “Italiaanse week”, vooral om aandacht te vragen voor zijn merk Italiamo, dat niet minder dan honderd referenties telt. Cora heeft van de Italiaanse keuken een echte steunpilaar gemaakt, met een vast assortiment van maar liefst 2.500 referenties! Bij die keten zijn de Italiaanse weken niet noodzakelijk bedoeld om het toch al brede aanbod uit te breiden, maar vooral om aandacht te vragen voor promotie-acties. “Tijdens het ‘Italiëfestival’ dat we zes keer per jaar organiseren, staan niet minder dan 1.000 Italiaanse producten in promotie”, beschrijft Julie Depas, woordvoerster van Cora. Intermarché, dat wel drie Italiaanse weken per jaar organiseert, maakt van die gelegenheid vooral gebruik om nieuwe producten uit te testen. “Tijdens die weken bieden we nieuwe referenties aan, in & outs, zowel zoete als hartige kruidenierswaren, vleeswaren en kaas”, zegt Joffrey Deknock, commercieel directeur van Intermarché. “Het gaat om producten die we normaal niet verkopen, en daarom kunnen die acties dienst doen als een eerste test. Als het werkt, kunnen we die artikels later permanent in ons aanbod opnemen.”