Dé ster van Gondola Day gisteren: VkusVill, de Russische supermarkt die gezonde voeding aanbiedt en sinds kort twee winkels in Amsterdam heeft. Een blik op de unieke aanpak en bedrijfscultuur van VksuVill, aan de hand van de woorden van head of international expansion Nadejda Brullova.

VkusVill – uit te spreken als ‘koesvil’ – is een buitenbeentje in de Russische retail en wellicht ook ver daarbuiten. “Niemand in Rusland doet aan retail zoals wij het doen”, zei Nadejda Brullova. “We hebben niet het gevoel dat we concurreren met anderen.” Eén van de opmerkelijke elementen in de aanpak van de supermarkt is de centrale rol die consumenten krijgen bij het samenstellen van het assortiment. Als het woord ‘customer centricity’ gisteren als een rode draad door Gondola Day liep, dan was VkusVill hét voorbeeld van hoe je dat begrip concreet en consequent in de praktijk omzet. “We geven onze klanten de kans om via verschillende wegen – digitaal en analoog – hun waardering uit te spreken over de producten die ze in onze winkels aantreffen. Op basis van die waardering bekijken we welke producten het goed doen en welke we uit het assortiment halen. Zodra een product door de ondergrens van 3,9/5 gaat, beslissen we het om het te verwijderen. We zijn daar streng in. De gemiddelde score voor een product bedraagt bij ons 4,7/5.Vrij hoog, maar daar streven we naar.” Het helpt dat VkusVill – dat zowel offline als online actief is - zich richt op consumenten die bewust met (gezonde) voeding bezig zijn en daardoor geëngageerd zijn bij de inkopen die ze doen. Het vergroot de feedback die de retailer krijgt, via onder meer een loyalty app en een getrouwheidskaart.