Het einde van de zomer staat traditioneel in onze branche in het teken van enkele belangrijke B2B beurzen. Wij bezochten dan ook voor u Tendence in Frankfurt, Maison & Objet Parijs en tenslotte gafa+spoga in Keulen.

Weinig nieuws onder de zon

Het mag letterlijk genomen worden. Frankfurt, Parijs en Keulen: de zon was telkens van de partij. Het zomerseizoen heeft zeker nog een boost gekregen, wat we ook zien in de positieve cijfers van DIY eind juli (+7,3% totaal of +5,3% LFL, voor wat de door GfK gemeten winkels betreft). In de Interieurbranche daarentegen is men niet zo positief. Dat mag ook blijken uit de slechte cijfers voor verf in de DHZ-zaken.

Wat zeker géén boost kreeg, zijn de innovaties die bedrijven op deze beurzen brengen. Innovaties zijn nochtans trekkers voor de consumentenverkoop. Toch konden we enkele opvallende nieuwe producten ontdekken naast zeer duidelijke trends.

Trends

Of het nu over interieur dan wel over de tuin gaat, de kleurtrends zijn gelijklopend en blijven zoals eerder aangegeven sober: grijs- en aardetinten en heel veel wit, aangevuld met zachte pastels en heel af en toe wat kleuraccenten. De kleur die daarbij opvalt is diep-donkerrood. Het mooiste voorbeeld troffen we aan bij Koziol, die van nature vaak schreeuwerig gekleurde interieuraccessoires op de markt brengt. Hun standen op Tendence en Maison & Objet waren … sneeuwwit.

Op vlak van tekeningen en structuren treffen we opnieuw veel ethnische invloeden aan en hout blijft in al zijn vormen belangrijk.

Leuk op Tendence

We geven u kort enkele leuke merken, producten en nieuwigheden mee die we op Tendence hebben gespot.

FLSK (lees “Flask” of fles) breidt het assortiment onbreekbare isoleerflessen uit met nieuwe inhoudsmaten en vooral leuke kleuren (hout!). De FLSK flessen houden 24u koud of 18u heet, voldoende voor een lange werkdag of zomerse vakantietrip. www.flsk.de

The Green Pockets zijn leuke plantenzakken die een plant een soort schilderij-aspect geven en waarmee je zelfs een volledig hangende “muurtuin” binnen of op balkon of terras can creëren. www.thegreenpockets.com

Prachtige, guitige vorstbestendige keramische beelden vind je bij Susanne Boerner (www.susanne-boerner.de). Wij zijn vooral fan van de schitterende vrouwtjes. Handwerk dat zowel binnen als buiten tot zijn recht komt.

De maag wil ook verwend worden en daarvoor heeft het Deense Nicolas Vahé een heel trendy assortiment snacks, kruiden en sausen die volgens Frans recept en in Frankrijk worden geproduceerd. Je kan ze in België bijvoorbeeld al aantreffen bij Juttu.

Dat Denen sterk zijn in design wordt ook bewezen bij OOHH. Het hele assortiment is samengesteld uit gerecycleerde materialen: papier, natuurrubber, aluminium, plastic,… De producten worden in Sri Lanka vervaardigd volgense strikte Fairtrade principes. De vrouwen worden er betaald per product dat ze afleveren. Pittig detail: de technische ontwikkeling is Belgisch. Jammer genoeg worden de producten in ons land echter enkel verkocht via overstocks (kleine productiefoutjes of daadwerkelijke overstocks) waardoor men de potten, vazen, bureuaccessoires en dergelijke niet courant kan kopen.

Eens eindigt het leven. De Duitse kunstenares Kristina Rothe stelt dat dit een natuurlijk proces is en ontwerpt urnes uit handgeschept wit papier. De hele gedachtengang is dat de urne als ze ergens wordt in de natuur gezet, langzaam maar zeker vergaat en we dus écht “terugkeren naar de natuur”. De urnes op zich zijn ook mooi als decoratief object. www.kristinarothe.com

Interessant seminarie op M&O

In Parijs werden we bij aankomst verwelkomd met een kop heerlijke koffie van Nespresso. Een uit de kluiten gewassen koffie, zeg maar op Starbucks-formaat. Nespresso liet er de pers in avant première kennis maken met Nespresso Vertuo. Een nieuwe machine en nieuwe capsules die het mogelijk maken grote koppen koffie te zetten met een dikke schuimlaag. Vanaf eind oktober in Frankrijk op de markt, afwachten wanneer België aan de beurt komt.

Nieuw, dit is Belgisch: de Luikse interieurzaak Leveaux – MS werd geconfronteerd met de vraag naar teksten als muurstickers. Die bestaan, maar vergen wel een perfect gladde muur om ze mooi aan te brengen. Dus ontwikkelden ze zelf een “3-D” versie in licht maar stevig karton. Zo worden oneffenheden opgevangen en een bijkomend voordeel is dat ze naar believen te schilderen en decoreren zijn. De slogans van My-D & Co worden in handige “kant-en-klare” dozen verkocht. www.my-d.be

Voor leuke trendy innovatieve keukenproducten moet je steevast bij Cookut zijn. Dit Franse designerscollectief innoveert aan hoog tempo, een unicum vandaag. We onthielden voor u vooral de bord-tattoos als leuk idee voor de feesten. www.cookut.com

Consumer experience in retail, het verschil maken helpt.

Er werden op Maison & Objet enkele interessante korte retailseminaries aangeboden. De highlights van uiteenzetting van Dr. Wided Batat willen we u niet onthouden. Vooreerst zijn heel wat zaken vandaag evident en hebben de klassieke tools hun limieten bereikt. Productdifferentiatie is beperkt (zoals we hoger al meldden), het rationele deel van een shopper journey is standaard, het parcours in een winkel is een evidentie, de consument zoekt meer dan een product en een winkel. Of zoals ze plastisch omschrijft “Le client ne voyage pas dans des boîtes”. De klant zoekt vandaag een beleving (hij wil gewaardeerd worden), is emotioneel (storytelling) en leeft met het digitale (sociale media moeten een winkelgevoel geven). De aanpak moet dus gericht zijn op Customer Experience, hetgeen vooral een degelijke opleiding van het winkelpersoneel vraagt. De consument koopt geen product meer; maar ondergaat een “beleving” die 360° is.

Verse kruiden in de winter zijn niet altijd evident. De Franse start-up Prêt-à-pousser ontwierp daartoe LILO, een kruideneilandje voor de keuken waar je drie verschillende plantjes permanent van het nodige daglicht kan voorzien. Of de consument daartoe bereid zal zijn €119 neer te tellen, is een andere vraag. www.pretapousser.fr

Barbecuën op spoga+gafa

In de tuinbranche lijkt de innovatiespirit nog een grotere knauw gekregen te hebben. Een ander model gieter of een bloembak-deurstopper (beide Elho), een ander type moestuintafel (Keter), een nieuwe electrische onkruidverwijderaar (Gloria) of een omhulsel voor de gasfles dat als bijzettafel dienst doet (Grillbob): we liggen er niet echt wakker van.

Ook dit jaar moesten we in de barbecue-hall zijn voor echte innovaties, hoewel het ook hier zoeken was. De grote merken waren spaarzaam met nieuwe of vernieuwde producten, allicht wegens het matige seizoen 2016 en de vrees dat nieuwigheden bij retailers de roep naar retouren zou versterken.

Wereldpremière en ecologisch. Onze verrassing was dan ook des te groter toen we de stand van Nature Grill ontdekten. Deze kartonnen wegwerpbarbecue verdient echt onze aandacht. Lees er dan ook hier alles over!

Verder is het Nederlandse UNA een knap staaltje van design voor een kleine tafelbarbecue en hopen we dit product snel bij de retailers aan te treffen. www.unagrill.com

De Duitse firma Höfats ontwerpt dan weer eigenzinnige barbecuetoestellen. De Cone oogt goed en heeft enkele praktische extra’s zoals de in de hoogte verstelbare vuurhaard (ipv het rooster te moeten aanpassen). Maar we zijn vooral gecharmeerd door de CUBE. Dit drie-in-één toestel is een vuurkorf in de winter, een BBQ in de zomer en tussendoor gewoon een zitbankje. Erg ingenieus is het systeem waarbij het toestel met één hand kan worden 180° omgedraaid om de vuurhaard te doven (de vuurkorf zelf “zweeft” als het ware in het toestel) zodat nadien de CUBE in een zitje verandert. www.hoefats.com

Het leukste nieuwe product stond te pronken in een designersruimte van een Chinese fabrikant. First Type Ltd maakt barbecues in private label, maar ontwikkelt die ook zelf. Daartoe werkt het samen met het Italiaanse ProtoXtype. Hun BBQ Bike (die volgens ons beter BarBikeQ zou heten) is een toonbeeld van gedurfd design. Wanneer zien we de eerste ondernemer starten met het aanbieden van barbecue-hapjes op onze stranden?

Voor meer foto’s verwijzen we ook graag naar Tendence Frankfurt in 10 beeldenMaison&Objet Paris in 10 beelden en tenslotte spoga+gafa 2016 in beeld.