De situatie bij Makro is zorgwekkend. In die mate dat de supermarktketen bij ons de deuren zou sluiten, melden verschillende media. Gondola brengt nuance in de geruchten. 

De berichtgeving volgt na een artikel in de Gazet van Antwerpen, waarin onder meer een vakbondsafgevaardigde zegt met een bang hart naar de toekomst te kijken. Aanleiding is het jaarverslag van Makro, waaruit blijkt dat er in het vorige boekjaar bijna 53 miljoen verlies gemaakt werd, terwijl ook de omzet daalt. Dat is duidelijk, maar Makro heeft nooit verborgen dat het moeilijkheden had. Toen hij in juni 2018 zijn nieuwe relanceplan voorstelde, zei CEO Vincent Nolf dat de winkelketen op de intensive care beland was. En met een openheid die hem tot eer strekt, gaf hij er de cijfers bij die die uitspraak rechtvaardigen. Hij zei er ook bij dat 2019 het beslissende jaar zou worden. Het doel is om 45.000 nieuwe klanten te bereiken.

De groep liet verstaan dat het Makro Belgium ook de middelen zou geven om er zich bovenop te knokken, met een verhoging van het marketingbudget van 20%. En het moet gezegd: die middelen zijn goed gebruikt. Er is in de aanbiedingen en de communicatie een dynamiek die wij, de redactie van Gondola, efficiënt en verheugend vinden. Makro heeft een nieuwe, commerciële stem gevonden die heel strijdvaardig is – en dat is niet niks. Dat verandert niets aan de cijfers, maar het toont dat de keten vecht voor wat het waard is en zich niet spaart om klanten te overtuigen en te verleiden. Ze blijft uiteraard onderworpen aan de beperkingen die ook andere hypermarkten ervaren, zoals Carrefour Hyper en Cora. Ook zij verkeren op dit moment niet bepaald in een blakende gezondheid. 

Maar is dit het goede moment om op de boodschapper te schieten? We vragen het ons af als we lezen wat een vakbondsafgevaardigde van BBTK vertelt in Gazet van Antwerpen. Dat ze onzeker is over de toekomst, dat kunnen we begrijpen. Dat ze haar rol speelt als vertegenwoordiger van de werknemers, dat is perfect legitiem. Maar dat ze de zaken opnieuw opklopt zonder nieuwe elementen, en de geruchten versterkt, is eerder zichzelf in de voet schieten. Makro is net begonnen aan een jaar dat beslissend is, dat heeft het zelf aangegeven. Ze is begonnen met een campagne die haar terug op het goede spoor moet brengen, met een aanbod dat zeer overtuigend is in termen van prijs en kwaliteit, wat daarover ook mag gezegd worden in de commentaarsecties van de dagbladen. Het zou niet mogen dat die inspanningen uitgerekend nu gemaskeerd worden door gratuite uitspraken van onheilsprofeten.