Tom Penninckx zit op de eerste rij als het gaat om het volgen van de evolutie van de foodretail. Niet verwonderlijk: als client business partner bij NielsenIQ, houdt hij voortdurend de cijfers van de sector in de gaten. Uiteraard wordt hij ook vaak gevraagd om voor zijn klanten een nuttige lezing en analyse te maken. We konden dan ook de kans niet laten voorbijgaan om zijn inzichten met onze lezers te delen!

Tom, hoe zou jij het afgelopen jaar samenvatten?

We hebben de laatste 3 jaar een echt gekkenhuis meegemaakt. Ongezien ook! We kunnen concluderen dat iedereen, zowel retailers, fabrikanten als consumenten, met het ergste is geconfronteerd. Ten eerste was er de uitbraak van COVID-19, dat het winkelen aan banden heeft gelegd, de toeleveringsketen en het personeelsbeheer onder druk heeft gezet, maar ook heeft geleid tot recordverkopen in de retail. Een ander effect van de pandemie is dat consumenten de voorkeur zijn gaan geven aan A-merken. Maar in 2022 waren de prioritaire bedreigingen van een heel andere orde, met als gevolg dat de situatie die we nu meemaken precies omgekeerd is!