Amoobi, een Belgische start-up gespecialiseerd in de analyse van het consumentengedrag in de winkel, opent een filiaal in Amerika. Tegelijkertijd breidt het zijn expertisedomein uit en versterkt het zijn raad van bestuur. Dat schrijft L’Echo.

Na een geslaagde intrede op de Britse markt, waar het bedrijf samenwerkt met bedrijven als Tesco, Morrisson en Asda, opent de Nijvelse start-up Amoobi een kantoor in New York. Dat wordt geleid door Laura Hoste, laureate van het Prins Albert Fonds. Dankzij een kapitaalsverhoging in 2017 kon het bedrijf zijn entree op de Amerikaanse markt zelf bekostigen, aldus L’Echo.

De voorzitter van de raad van bestuur, Pierre-Olivier Beckers, ex-CEO bij Delhaize en medeaandeelhouder van het bedrijf samen met oprichters Olivier Delangre, Fabrice Gosselin en Laurent Dossin, wist daarnaast twee nieuwe krachten te strikken. Zo zullen Ronald Hodge, ex-CEO van Delhaize Amerika, en Craig Owens, ex-CFO van Campbell Soup en Delhaize, voortaan de adviesraad van Amoobi in Amerika versterken.

Ter herinnering, de technologie van Amoobi wordt gebruikt om het consumentengedrag in de winkel te analyseren en om bijgevolg persoonlijk advies te geven aan retailers op basis van optische 3D-sensoren over heel de winkel. Dankzij die technologie krijgen winkels dus een duidelijk beeld van het consumentengedrag in hun winkel, ontdekken ze hun eigen sterktes en zwaktes, en kunnen ze daar bijgevolg op inspelen. “In het begin was het de bedoeling om het winkelparcours van de klant te bestuderen. Op die manier kunnen we distributeurs helpen om hun filiaal en hun concept beter te organiseren”, legt Olivier Delangre uit aan L’Echo. “Ondertussen hebben we onze technologie versterkt zodat we fabrikanten kunnen laten begrijpen waarom klanten kiezen voor een specifiek merk, hoe ze reageren op promoties, enzovoort.”

Onder de klanten van Amoobi vinden we onder meer Carrefour, Delhaize, Walmart, Aldi, Ikea, Tesco, Brico, Media Markt enzovoort. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van een miljoen euro, ondanks een verlies van 151.000 door investeringen in onderzoek en ontwikkeling.

Foto: printscreen van een video van Amoobi