Elke dag worden er in ons land bijna 500 nieuwe keukens verkocht. De gemiddelde prijs bedroeg in 2022 iets meer dan 14.500 euro, een stijging van 11% tegenover 2019. Dat blijkt uit het driejaarlijkse onderzoek van Shopperware en Comeos naar de keukenretail in ons land.

43% van de keukens wordt gekocht door jonge gezinnen. Hun budget voor een keuken is iets lager dan het gemiddelde: 11.000 euro. Uit de studie blijkt ook dat bij 7% van de respondenten het budget hoger lag dan 30.000 euro. Er werden tussen 2019 en 2022 vaker goedkope keukens (onder 11.000 euro), maar ook vaker duurdere keukens (boven 18.000 euro) verkocht. Het middensegment kreeg het dus moeilijker. Gemiddeld kopen we elke 16 jaar een nieuwe keuken. De meeste consumenten doen hun aankoop logischerwijs weloverwogen. Er zitten gemiddeld 5 maanden tussen het moment van beslissing om een nieuwe keuken te plaatsen en het moment van de bestelling. Over de marges in de sector is weinig of niets geweten. Omdat de rotatie niet zo groot is, lijkt het logisch dat de winstmarges groot zijn, maar onze gesprekspartners laten niet in hun kaarten kijken. Eén iemand geeft off the record een cijfer. “Als ik een gemiddelde moet geven, zou ik zeggen 30%. Maar het hangt van heel veel factoren af: welke toestellen en afwerking je kiest, bijvoorbeeld. Het kan veel lager, maar ook hoger.” Prijs is lang niet altijd het belangrijkste koopmotief, zo blijkt: de dienstverlening bij de installatie en aansluiting van de elektrische apparaten, de goede voorbereiding en coördinatie van de verschillende werkzaamheden door de keukenhandelaar zijn de belangrijkste aspecten voor de consument.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine