Producten van Danone zijn momenteel niet meer te vinden in de rekken van Delhaize en Lidl. De verschillende partijen raken het niet eens over de inkoopprijzen.

Lidl en Delhaize raken het maar niet eens met Danone over de inkoopprijzen. Beide retailers aanvaarden de prijsverhoging die Danone oplegt niet, wat leidt tot lege rekken: zo ontbreken er ongeveer 50 Danone-referenties in de schappen. Volgens Delhaize zijn de eisen van Danone onrealistisch. Dat de prijsonderhandelingen moeizaam verlopen komt door de moeilijke marktomstandigheden. Nathalie Guillaume, general secretary et corporate affairs & sustainability director van Danone BeLux, legt uit: "Zoals veel bedrijven die actief zijn in de voedingssector, waaronder Delhaize en Lidl, wordt Danone geconfronteerd met ongekende marktomstandigheden. In dit context werken wij intern en extern intensief samen met onze leveranciers en retailers om de kosten te optimaliseren en de gevolgen voor de consumentenprijzen tot een minimum te beperken. We willen slechts een deel van de inflatie doorrekenen. Het zijn trouwens de retailers die de uiteindelijke prijs voor de consument bepalen. Aangezien de besprekingen over onze prijsverhoging met Delhaize en Lidl nog steeds aan de gang zijn, kunnen wij onze activiteiten helaas niet zoals gewoonlijk voortzetten, waardoor er voorraadtekorten zijn van onze zuivelproducten. Wij voeren een constructieve dialoog en werken nauw samen met Delhaize en Lidl om de leveringen zo spoedig mogelijk te hervatten. Intussen kan de consument Danone-producten vinden in andere winkels zoals Colruyt, Carrefour, louis delhaize, Cora en Spar.”

Danone beklemtoont ook dat bepaalde tekorten bij Carrefour niets te maken hebben met een prijsconflict, maar met een logistiek probleem dat slechts enkele referenties treft.

Een gespannen najaar

Zijn deze spanningen een op zichzelf staand geval of zijn zij een indicatie voor de vele toekomstige conflicten tussen retailers en leveranciers? Bij Fevia is Nicholas Courant uiteraard niet gemachtigd om commentaar te leveren op het specifieke geval van Danone, Delhaize en Lidl. Maar hij bevestigt dat uit de enquête die in de zomer onder FEVIA-leden werd gehouden, blijkt hoezeer zij worstelen om de aanzienlijke extra kosten door te berekenen die op hun bedrijf drukken en hun marges uithollen. "Wij vroegen hen of zij in staat waren tarieven toe te passen die met deze situatie rekening hielden. Voor 50% van hen is dat niet het geval. En voor de 50% die enige flexibiliteit hebben kunnen verkrijgen, vertegenwoordigen de verkregen verhogingen slechts de helft van de extra kosten die zij moeten dragen”, klinkt het. Sommige leveranciers zijn ook verbaasd dat hun gevraagd wordt om de inflatieshock zoveel mogelijk zelf op te vangen door hun marges op te offeren, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de distributeur zijn eigen marges heeft verhoogd. Het belooft met andere woorden een spannend najaar te worden. Bepaalde leveranciers laten trouwens steeds meer en radicaler van zich horen: als de explosie van de energie- en grondstofprijzen blijft aanhouden en ze die niet kunnen doorrekenen, zouden zij hun activiteiten gewoon tijdelijk kunnen staken, omdat zij dan per geleverd pallet geld zouden verliezen...

"Dit jaar zijn de onderhandelingen precies niet gestopt.  Sommige bedrijven waren in maart/april nog aan het onderhandelen over een tweede en derde prijsstijging. En bij anderen beginnen de onderhandelingen vroeger.  Dit allemaal omwille van de stijgende kosten in grondstoffen, verpakking, energie, logistiek, lonen, ...", verklaart Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy. "De onderhandelingen zullen op het scherp van de snee gedaan worden.  Dat blijkt ook uit de vele vragen die we van deelnemers aan de Sales & Nego Summit van 15 september hebben gekregen.  En net als andere jaren, zullen er ook dit jaar sommige producten tijdelijk niet in het schap staan.  Nu is het Danone bij Delhaize en Lidl.  Vorig jaar was het Ferrero en Mondelez bij Colruyt."

Sales & Nego Summit

Wilt u meer weten over prijsonderhandelingen? Schrijf u dan snel in voor de Sales & Nego Summit van Gondola Academy op 15 september. Daar zullen Carrefour, Colruyt en Delhaize hun visie delen en vertellen waaraan onderhandelingen volgens hen moeten voldoen.

Klik hier!