Twee keer per jaar publiceren we een exclusieve reeks gegevens uit het Consumer Panel Services GfK-rapport over de consumentenperceptie van foodretailers. Alvorens de bevindingen in meer detail te onthullen in het maartnummer van Gondola Magazine, volgen hier enkele belangrijke indicatoren en de podiumplaatsen voor de drie awards die CPS GfK toekent aan de ketens met de beste scores of vooruitgang.

Hier is dus het nieuwe Winterrapport 2023: ook al wordt het gepubliceerd in februari 2024, het onderzoek werd uitgevoerd in december 2023. We herhalen nog even het principe en de methode van deze enquête: elk jaar ondervraagt Consumer Panel Services GfK via een online vragenlijst de 6.000 Belgische huishoudens in zijn panel twee keer per jaar (in de winter en in de zomer) over hun perceptie van de retailers die ze de voorbije week bezochten. Dit oordeel is gebaseerd op 7 criteria verdeeld in 3 hoofdgroepen: VOORDEEL (aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen), UITERLIJK (netheid van de winkel, versafdeling, breed assortiment, kwaliteit van de producten) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. Op basis van deze 7 criteria berekent CPS GfK een score waarmee het de ketens kan rangschikken en dus ook de retailers met het beste nationaal niveau ("National Hit Parade") of regionaal niveau ("Regional Star") kan belonen. Bovendien evolueren deze scores in de loop van de tijd, in verhouding tot de vorige winterscore, die de index 100 krijgt. Een score boven de 100 wijst dus op vooruitgang. Een score onder 100 wijst op een achteruitgang. De retailers met de beste vooruitgang worden beloond met de derde award ("Most Growing").

Om ervoor te zorgen dat de antwoorden voldoende representatief zijn, neemt CPS GfK in de studie alleen die winkelketens mee die ten minste 50 reacties kregen uit de steekproef van 6.000 huishoudens. Dit verklaart de afwezigheid van bepaalde retailers. Deze kan ook een invloed hebben op het bereik van bepaalde formaten: in het verleden omvatten Hypermarkten bijvoorbeeld Carrefour, Cora en Makro. Intussen is Makro verdwenen en kreeg Cora minder dan 50 reacties, waardoor de indeling "Hypermarkten" nu beperkt is tot Carrefour Hypermarkten.

De scores van de "gemiddelde retailer"