Twee keer per jaar publiceren we een exclusieve reeks gegevens uit het Consumer Panel Services GfK-rapport over de consumentenperceptie van foodretailers. Alvorens de bevindingen in meer detail te onthullen in het maartnummer van Gondola Magazine, volgen hier enkele belangrijke indicatoren en de podiumplaatsen voor de drie awards die CPS GfK toekent aan de ketens met de beste scores of vooruitgang.

Hier is dus het nieuwe Winterrapport 2023: ook al wordt het gepubliceerd in februari 2024, het onderzoek werd uitgevoerd in december 2023. We herhalen nog even het principe en de methode van deze enquête: elk jaar ondervraagt Consumer Panel Services GfK via een online vragenlijst de 6.000 Belgische huishoudens in zijn panel twee keer per jaar (in de winter en in de zomer) over hun perceptie van de retailers die ze de voorbije week bezochten. Dit oordeel is gebaseerd op 7 criteria verdeeld in 3 hoofdgroepen: VOORDEEL (aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen), UITERLIJK (netheid van de winkel, versafdeling, breed assortiment, kwaliteit van de producten) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. Op basis van deze 7 criteria berekent CPS GfK een score waarmee het de ketens kan rangschikken en dus ook de retailers met het beste nationaal niveau ("National Hit Parade") of regionaal niveau ("Regional Star") kan belonen. Bovendien evolueren deze scores in de loop van de tijd, in verhouding tot de vorige winterscore, die de index 100 krijgt. Een score boven de 100 wijst dus op vooruitgang. Een score onder 100 wijst op een achteruitgang. De retailers met de beste vooruitgang worden beloond met de derde award ("Most Growing").

Om ervoor te zorgen dat de antwoorden voldoende representatief zijn, neemt CPS GfK in de studie alleen die winkelketens mee die ten minste 50 reacties kregen uit de steekproef van 6.000 huishoudens. Dit verklaart de afwezigheid van bepaalde retailers. Deze kan ook een invloed hebben op het bereik van bepaalde formaten: in het verleden omvatten Hypermarkten bijvoorbeeld Carrefour, Cora en Makro. Intussen is Makro verdwenen en kreeg Cora minder dan 50 reacties, waardoor de indeling "Hypermarkten" nu beperkt is tot Carrefour Hypermarkten.

De scores van de "gemiddelde retailer"

©

CPS GfK

In de winter van 2021 bereikte de waarderingsscore van de gemiddelde retailer een recordhoogte van 8,02, een gunstig beoordelingsrecord! Twaalf maanden later, nu consumenten geconfronteerd worden met inflatie, kelderde de score voor de winter 2022 naar 7,79. De score in het nieuwe winterrapport 2023 is nog niet terug omhoog, maar blijft stabiel op 7,78. Hoe vertaalt zich dat in de betrokken criteria en ketens?

Het Voordeel-criterium is het criterium waarvan de score in 2022 logischerwijs het meest werd bestraft, en het was ook het criterium dat de gemiddelde score naar beneden haalde. Schrale troost: de score stijgt heel licht in 2023, van 7,27 naar 7,31. De verbetering is bescheiden, maar elke positieve bocht in de curve is de moeite waard! En de vooruitgang is te zien bij zowel het subcriterium 'Prijs' (gestegen van 7,15 naar 7,17) als het subcriterium 'Voordelige aanbiedingen' (gestegen van 7,40 naar 7,46).

De scores voor Uiterlijk waren zeer stabiel, net als de totaalscore voor deze familie van criteria: van 7,94 in de winter van 2022 naar 7,93 in 2023. 

Het criterium Vriendelijkheid laat in deze editie de grootste daling zien: het zakt van 8,21 in de winter van 2022 naar 8,10 in 2023. Ook al moet dit criterium constant in de gaten worden gehouden, elke score boven 8,0 blijft uitstekend.

©

CPS GfK

Nationale en regionale podiumplaatsen en grootste vooruitgang

Laten we afsluiten met de drie podiumplaatsen die we verwachten te zien: die overeenkomen met de winnaars van de Consumer Panel Services GfK-awards voor de beste totaalscores, nationaal, regionaal en voor de beste vooruitgang.

De nationale top 3: "Nationale hitparade”

Hier wordt rekening gehouden met de totaalscores van alle nationale retailers.

Rangschikking 

Retailer CPS GfK Score Winter 2023
1 Colruyt Laagste Prijzen 8,1
2 OKay 7,9
2 AD Delhaize 7,9
3 Delhaize 7,8

 

De regionale top 2: "Regionale sterren”

Dit is gebaseerd op de totaalscores van alle regionale ketens.

Rangschikking 

Retailer CPS GfK Score Winter 2023
1 Albert Heijn 8,0
2 Jumbo 7,9

De grootste vooruitgang: “Most growing”

Welke van de landelijke en regionale ketens heeft zijn totaalscore het meest zien verbeteren sinds afgelopen winter?

Ranglijst 

Retailer  Index
1 Carrefour express 105
2 Carrefour Hypermarkten 103
3 Proxy Delhaize  101
3 Intermarché  101

 

Lees meer in het maartnummer van Gondola Magazine.

Met dit artikel online hebben we zojuist de winnaars van deze editie met u gedeeld, samen met enkele van de belangrijkste bevindingen uit het winterrapport. Al onze abonnees van ons magazine zullen in de komende maarteditie een veel uitgebreider artikel kunnen vinden met meer details, samen met een visuele kaart die laat zien hoe retailers worden waargenomen volgens de belangrijkste criteria. Benieuwd, maar hebt u nog geen abonnement?

Klik hier!