De Italiaanse supermarktketen Coop heeft in Milaan een winkel geopend waar interactieve schermen en bewegingssensoren worden gebruikt om de winkelervaring te verbeteren. 

Coop stelde zijn idee voor de “supermarkt van de toekomst” al voor op de Wereldtentoonstelling van 2015 in Milaan. Anderhalf jaar later is het futuristische prototype van Coop echter een realiteit geworden: de retailer heeft een nieuwe flagshipstore geopend in het Bicocca Village winkelcentrum te Milaan dat gebaseerd is op het experiment van vorig jaar.

De nieuwe futuristische supermarkt van Coop biedt zo’n 6.000 referenties aan op een winkeloppervlakte van 1.000 m². De klant vindt er een uitgebreid assortiment in verse producten en meeneemmaaltijden, maar het is de manier waarop de verkoopwaar gepresenteerd wordt die zo uitzonderlijk is. 

Via digitale schermen in de winkel kunnen klanten meteen uitgebreide informatie over een bepaald product krijgen: van de oorsprong tot het aantal calorieën en aanwezige allergenen. Om die info te krijgen hoeven ze alleen maar naar een product te wijzen. De handbeweging wordt dan opgevangen door sensoren uitgerust met de Kinect-technologie van Microsoft en verbonden zijn met de schermen.

Ook de interactieve totems met touch screen in de winkel bieden de consument extra productinformatie. De klant kan via deze totems bovendien op specifieke filters zoeken doorheen productcategorieën en promoties. Er is ook een 20 meter-lange videomuur met 54 monitoren die in real-time informatie weergeeft over onder andere de bestverkopende producten. 

 

“Coop is hier de toekomst van de supermarkt vorm aan het geven door hyperpersonalisatie te combineren met diepgaande productinformatie, en geconnecteerde toestellen die afgestemd zijn op de ‘buying journey’ van de consument,” zegt Alberto Pozzi, managing director van de Italiaanse retailactiviteiten van Accenture, dat net als Microsoft meewerkte aan het hightech winkelconcept.

 

"Sinds de Expo 2015 hebben we met Coop ingezet op transparantie en innovatie als model voor de consumenten van vandaag en morgen,” legt Marco Pedroni, voorzitter van Coop Italië, uit. “Met de opening van deze winkel in Milaan zetten we een volgende stap in het alledaags maken van een uitzonderlijke ervaring. Dit concept ligt in de lijn van wat Italianen steeds meer van een winkel verwachten: gemak en snelheid, nieuwigheden en variatie, maar ook een volledig meeslepende shopping experience, en dat alles in lijn met de waarden van Coop rond transparantie en veiligheid.”