E-commercegigant Coolblue trekt in oktober naar de beurs van Amsterdam. Het bedrijf hoopt 150 miljoen euro op te halen zodat het kan investeren in verdere groei. 

Coolblue heeft de wind in de zeilen: zo kondigde het bedrijf deze ochtend aan dat het in oktober naar de beurs van Amsterdam trekt. Met de uitgifte van de nieuwe aandelen hoopt het bedrijf zo’n 150 miljoen euro op te halen dat het vervolgens verder kan investeren in groei. Zo wil het onder meer zijn expansie naar Duitsland verder uitbreiden met nieuwe winkels en investeren in het Belgische en Nederlandse winkelpark. Volgens De Tijd zou de beursgang al plaatsvinden binnen twee weken, al zal dat volgens Coolblue onder meer afhangen van de huidige marktsituatie. Na de beursgang wil Coolblue 20 tot 30 procent van zijn aandelen verhandelen op de beurs.

Dat Coolblue de stap maakt naar de beurs komt niet onverwacht. Het bedrijf, dat aanwezig is in Nederland, België en Duitsland, boekte vorig jaar nog een omzet van 2 miljard euro, dankzij de boom van e-commerce als gevolg van de pandemie. In de eerste 6 maanden van dit jaar bedroeg de omzet al 1,2 miljard euro, ofwel een stijging van 31%. "Ik ben heel enthousiast dat we vandaag ons voornemen aankondigen om naar de Amsterdamse beurs te gaan. De voorgenomen beursgang biedt niet alleen onze klanten de mogelijkheid om te investeren in Coolblue maar ook financiële flexibiliteit voor verdere groei”, reageert Daphne Smit, CFO bij Coolblue. En dat het bedrijf inzet op groei werd vandaag nog maar eens duidelijk: deze ochtend opende de e-commercegigant een nieuwe winkel in Wilrijk, zijn grootste winkel van Vlaanderen. Consumenten hebben de keuze uit meer dan 1.000 producten verspreid over een oppervlakte van 1.500 m2.