In onze supermarkten wordt een scherpe promotie-oorlog gevoerd. Niet iedereen is daar blij mee. “Onze voeding is te goedkoop, dat debat moeten we durven voeren”, zegt Eric Lauwers, ceo van Arvesta, het bedrijf achter de winkels van Aveve en Eurotuin.

Ergens middenin het gesprek zegt Eric Lauwers het met een glimlach: “Mijn ouders hadden een superette. Mijn vader reed in de Rupelstreek van deur tot deur met koekjes en fruit. E-commerce avant la lettre was dat. Ik heb het met de paplepel meegekregen, ik ging vaak met mijn vader mee op ronde.” Lauwers is een retailman. Hij zou eind vorig jaar te gast zijn op Gondola Gala Night, dat door een nieuwe golf in de pandemie verplaatst werd. Er mogen ondertussen dan wel andere gasten op het programma staan, toch wil dat niet zeggen dat u hem moet missen. Hij tekent namelijk present als spreker op het Verscongres van Gondola Academy op 28 april.

Lauwers staat aan het hoofd van Arvesta, dat ook 250 winkels van Aveve en daarnaast ook Eurotuin uitbaat. “Ons bedrijf heeft drie poten: veevoeding, land- en tuinbouw en retail. Daarmee spelen we een cruciale rol in de voedingsketen in ons land. Retail is uitdagend: je moet een assortiment samenstellen dat maximaal inspeelt op de behoeften van de klanten. Ik denk dat we dat vandaag doen. We hebben onze winkels aangepast onder de naam ARIA: Aveve Retail in Action. De inrichting werd veranderd in functie van inspiratie en beleving van de klant. Het draait nu goed. We hebben al 70 winkels aangepast en die doen het beter dan onze andere winkels.”

Jullie werden geholpen door corona: mensen deden meer thuis.

Ja, maar ons nieuwe winkelconcept was er al voor corona en toen groeide het ook al. Corona heeft het versneld. Inspiratie en beleving, daar hebben mensen vandaag behoefte aan. Onze Aveve- en Eurotuin-winkels zijn het beste anti-burn-out concept dat je kan hebben. Met je handen in de grond werken, aardbeien en radijsjes planten, bezig zijn, pannenkoeken bakken met de kinderen: dat is het beste middel tegen burn-out, dat denk ik echt. Het werkt. We zijn de laatste vijf jaar met onze winkels 34% gegroeid.