Consumenten proeven bij blinde tests geen verschil tussen producten van supermarkt Aldi en A-merken. Dat moet blijken uit een test die de supermarkt zelf organiseerde.

Voor de tweede maal op een jaar tijd organiseerde Aldi bij consumenten een blinde smaaktest om de kwaliteit van tientallen van zijn meest verkochte producten te beoordelen. Onderzoeksbureau ConsumerHouse plaatste ze tegenover de grootste A-merken uit de klassieke supermarkt. De consumenten werd gevraagd wat volgens hen welke van de twee producten het lekkerst smaakt: diepvriesspinazie, koffie, yoghurt, confituur, sinaasappelsap en verschillende andere producten. “Het resultaat van het onderzoek is dat de producten van Aldi minstens evengoed uit de test komen als de A-merken”, aldus de discounter in een persbericht.

ConsumerHouse ging op vraag van de supermarkt nog een stap verder: wat is het resultaat als bijvoorbeeld koffiedrinkers wél zien welk merk ze drinken? In die context blijkt het A-merk plots wel beter te scoren, hoewel het Aldi-product het in de blinde test evengoed deed. Smaak, geur en zelfs uitzicht van het A-merk kregen positievere scores. Hetzelfde effect was te zien bij ketchup. Bij de tweede test gaan consumenten de Aldi-ketchup Regalo zelfs minder lekker vinden dan wanneer ze blind proefden. Hoe valt zoiets te verklaren? Een sterk merk beïnvloedt duidelijk onze ogen, geur en smaakpapillen. Aldi probeert in zijn marketing al langer duidelijk te maken dat haar producten kwalitatief niet moeten onderdoen voor A-merken, terwijl ze goedkoper zijn. “De kwaliteit van onze producten moet niet onderdoen voor die van veel duurdere merken. ALDI slaagt daarin dankzij zijn beperkt maar weloverwogen assortiment. Minder producten betekent meer aandacht voor elk product’, zegt marketing- en communicatiedirecteur Isabel Henderick.