De laatste studie in opdracht van handelsfederatie Comeos onderzocht de consumptiegewoonten van de Belgen tussen 2019 en 2023, waarbij zowel de impact van de lockdown als de inflatie die de afgelopen twee jaar de boventoon voerde, onder de loep werden genomen.

Om te beginnen zijn Belgen vaker trouw aan supermarkten, die nog steeds een groot marktaandeel hebben (61% in de eerste helft van dit jaar tegenover 59% in 2019). Comeos toont ook aan dat uit eten gaan in 2023 (+31%)  duurder is dan in 2019 . Ook ‘on the go’-producten in winkels worden getroffen door deze trend, met een verlies van 28% in transacties. De prijs van een bestelling is ook met meer dan 60% gestegen, van 7,32 euro naar 11,71 euro per bestelling, en Belgen zijn nu meer geneigd om naar een supermarkt te gaan voor hun dagelijkse boodschappen. Een van de redenen hiervoor is de inflatie, die met 19% is gestegen.

Belgen gaan minder uit eten (een daling van 10,8% in vergelijking met 2019) blijkt verder uit de studie. Ook speciaalzaken ondergaan hetzelfde lot: slagers, kaashandelaars en bakkers zien hun klantenbestand dalen (van 14% in 2019 naar 10% in 2023). Voor fastfoodketens is de trend tegenovergesteld: van 9,4% naar 17,1% in de afgelopen vier jaar.

Hoe zit het met maaltijdboxen en afhaalmaaltijden? Weinig Belgen hebben momenteel een abonnement op een maaltijdboxbezorgdienst (6%). Bovendien hebben meer dan 3 keer zoveel Belgen hun abonnement stopgezet sinds 2019. Thuisbezorging is terug op het niveau van 2019, met een penetratiegraad van 17,5%. Ondanks het feit dat de Belgen meer thuis blijven door de populariteit van telewerk, heeft de sector toch 16,5% van zijn gebruikers verloren, die gemaksdiensten liever inruilen voor zelfgemaakte gerechten, die als goedkoper en "traditioneler" worden beschouwd.