Op 18 oktober zal Comeos, de Belgische retailfederatie, haar Mercuriusprijs uitreiken, die al 35 jaar innovatie in de sector erkent.  De jury van experts zal een definitieve keuze maken uit 10 winnaars, waarvan de identiteit al bekend is.

Brico, Colruyt Laagste Prijzen, IKEA, Jacob's Conceptstore, Krëfel, Mr. Georges, PharmaPets, SKM, Van Marcke en Vanden Borre: dit is de lijst van de winnaars geselecteerd door de jury onder voorzitterschap van professor Gino Van Ossel, die opgetogen is over de kwaliteit van deze klas van 2023. "We zijn bijzonder tevreden over de inzendingen van dit jaar. Ze laten zien hoe divers de retailsector is. (...) De projecten zelf raken aan verschillende facetten van het vak: van logistiek tot winkelinrichting, en niet te vergeten het algehele bedrijfsmodel. (...) Hoewel we maar één winnaar zoeken, kan elke winnaar nu al met trots zeggen dat hij of zij een ambassadeur is voor de sector in België". De prijsuitreiking vindt plaats op 18 oktober 2023, van 18u tot 23u, in de Kinepolis in Brussel.

En wie zijn deze 10 winnaars en kandidaten voor de hoogste titel? Hier zijn ze, in alfabetische volgorde.

Brico: samen werken aan duurzame scholen

©

Brico

In 2019 lanceerde Brico het project "Helden van DIY". Hierin bundelen Brico en BricoPlanit hun krachten met scholen, leerlingen, ouders en hun eigen experts om een betere leefomgeving voor onze kinderen te creëren en enthousiasme voor doe-het-zelven te inspireren. Elk jaar voorziet de doe-het-zelfspecialist 20 scholen van €10.000 aan materialen en gereedschap voor duurzame doe-het-zelfprojecten. 

Colruyt Laagste Prijzen: AI voor snellere kassa's

©

Colruyt

De keten lanceerde onlangs "easy check-out", een innovatief kassasysteem dat wordt ondersteund door kunstmatige intelligentie. Een camera gekoppeld aan een AI-kap, geïnstalleerd boven de kassa, scant automatisch producten wanneer ze van het ene karretje naar het andere worden gebracht. Het innovatieve systeem werd volledig ontwikkeld door Smart Technics, het innovatieteam van de Groep Colruyt.

IKEA: efficiënt voorraadbeheer met behulp van drones

©

IKEA

Elke nacht stijgen een tiental drones op vanuit de zelfbedieningshallen van IKEA Luik, Zaventem en Gent. Ze controleren de voorraden en verzamelen gegevens voor de dagelijkse productinventarisatie. Voorheen gebeurde dit handmatig en duurde het gemiddeld drie maanden om alle locaties in een zelfbedieningshal te controleren. Deze technologie geeft IKEA een beter inzicht in de voorraden, ontlast het personeel en minimaliseert de foutmarge bij click & collect. 

Jacob's Conceptstore: fysieke verkooppunten voor opkomend talent

©

Jacob’s Conceptstore

In minder dan twee jaar heeft de 24-jarige Thomas Nouws 23 Jacob's Conceptstore winkels geopend op populaire locaties in Vlaanderen en Brussel. Jacob's Conceptstore biedt honderden kleine zelfstandigen en fabrikanten een permanent verkooppunt. Het aanbod is gevarieerd: juwelen, keramiek, mode, 3D printing, enz. In ruil voor een plaats in de rekken werken ze één dag per maand in de winkel. Klanten ontdekken het verhaal van de ondernemers achter de producten, terwijl de ondernemers feedback krijgen van hun klanten. Het is een intelligente manier van interactie die klaar is om naar het buitenland geëxporteerd te worden.  

Krëfel Rachat

©

Krëfel

Krëfel verandert van verkoper naar koper met haar nieuwe 'Rachat' service. Dankzij deze dienst kunnen consumenten elektronische apparaten die ze niet meer gebruiken een nieuw leven geven door ze aan Krëfel te verkopen. Dankzij intelligente partnerschappen, in het bijzonder met Recommerce, zorgt Krëfel ervoor dat apparaten worden gerepareerd, opgeknapt en remarketed. Gebruiksgemak voor de klant is hierbij essentieel; de terugkoop kan in de winkel, online of web-to-store georganiseerd worden. De betaling gebeurt via bankoverschrijving of voucher.

Mr. Georges: een delicatessenzaak die de verkoop wil stimuleren

©

Mr. Georges

Mr. Georges, het delicatessenconcept van Lode Vande Vyvere, is nu aanwezig in 19 Delhaize-winkels in de vorm van een "winkel in de winkel". Mr. Georges heeft de ambitie om zich te onderscheiden en de verkoop in de betrokken winkels te stimuleren. Het bestelsysteem werd geoptimaliseerd: de toepassing verbindt het verkooppunt met de producent of boer via EDI, e-mail of sms.

PharmaPets: de grootste online apotheek voor huisdieren

©

PharmaPets

In amper vijf jaar tijd is deze datagedreven online dierenapotheek uitgegroeid tot de grootste webshop in zijn soort in België, Nederland en Frankrijk. In 2022 voegde PharmaPets een e-Health platform toe aan zijn online shop. Naast gepersonaliseerde content die wordt geleverd door dierengezondheidsprofessionals, kunnen huisdiereigenaren hiermee een gezondheidsplan aanvragen en profiteren van videoconsulten met een van de dierenartsen voor eerstelijns hulp. 

SKM: naar een nieuw, moderner imago

©

SKM

SKM, een gevestigde naam in het Belgische prêt-à-porterlandschap, kampte met een stoffig imago. Vorig jaar wist het merk dit imago te doorbreken dankzij een grondige rebranding. De winkel met meerdere merken, gelegen aan de rand van de A12, vertrouwde op advies en transformeerde zijn 5.000 m² in een gebruiksvriendelijke winkel die de indruk geeft in meerdere boetieks te winkelen. Het concept wordt aangevuld met digitale schermen voor inspiratie en bestellingen, een personal shopping service die online geboekt kan worden en een opgefriste bistro met kunst en huidverzorgingsproducten.

Vanden Borre: elektro voor het leven

©

Vanden Borre

Vanden Borre ontwikkelt een intelligent businessmodel gebaseerd op het verlengen van de levensduur van elektrische apparaten. Het merk heeft de Duurzaamheidsbarometer gelanceerd, die fabrikanten helpt om hun producten gemakkelijker te herstellen. Voor wie al toestellen bezit, biedt de retailer "Vanden Borre Life" aan, een dienst op abonnementsbasis die consumenten adviseert over het onderhoud van hun toestellen en herstellingsvoorstellen doet.  

Labo Van Marcke

©

Van Marcke

In het centrum van Antwerpen is Van Marcke erin geslaagd om een assortiment producten dat normaal op 1.800 m² wordt uitgestald, samen te persen op slechts 80 m². In de nieuwe virtuele winkel kunnen klanten inspiratie opdoen, virtueel hun eigen badkamer in 3D samenstellen en een aankoop doen zonder dat er fysieke badkamerproducten aanwezig zijn. De klantervaring is volledig digitaal en virtueel, dankzij 3D-weergaven en LED-wanden die producten op ware grootte weergeven met behulp van DeepScreen-technologie.