Colruyt Group realiseerde in de eerste maanden van het boekjaar 2013/14 een omzetgroei van 4,5%. Maar omdat de omzet de laatste maanden minder snel groeit, verlaagt de retailer zijn jaarprognose.

De omzet in de eerste negen maanden van boekjaar 2013/14 bedroeg 6.539,9 miljoen. Dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar bedroeg de groei echter nog 6,2%, een sterk afgeremde groei dus.

“De vertraging van de groei na de zomer wordt verklaard door de voortgezette en versnelde wijzigingen in het consumptiepatroon, het aanhoudende moeilijke economische klimaat en de daarmee samenhangende impact op het bestedingspatroon van de consument”, klinkt het in een persbericht.

Retail: +4,3%

De retail, en dan vooral de Colruyt-winkels, blijven voor het grootste deel van de omzet instaan.  De detailhandelsactiviteit steeg met 4,3% tot 4.958,8 miljoen euro. In het eerste semester van dit boekjaar steeg de omzet met 4,8%.

Colruyt wijst zelf naar een “stevig concurrentiële en promotionele markt”, waar vooral tijdens de eindejaarsperiode de concurrentie tussen de food retailers hoog opliep. In die strijd heeft Colruyt ook een stukje marktaandeel moeten prijsgeven in het derde kwartaal (25,8% versus 26% in hetzelfde kwartaal vorig jaar).

Groothandel & foodservice: +7,2%

De verkoop in het groothandels- en foodservicesegment steeg met 7,2% tot 1.110,3 miljoen euro. Deze sterke groei is vooral het resultaat van de groei van de foodservice activiteiten in België (via het nieuwe Solucious) en Frankrijk (via Pro à Pro), alsook van de groei van het Spar enseigne in België.

Overige: +0,6%

De omzet van de overige activiteiten, in hoofdzaak de DATS24 tankstations, bleef ongeveer stabiel op 570,9 miljoen euro.